raadsel ivm zwart gat

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 174

raadsel ivm zwart gat

Ik kan aantonen dat er wél iets uit een zwart gat kan ontsnappen. Maar eerst laat ik jullie eens raden wat dat kan zijn (kwestie van het boeiend te houden :wink: )

Berichten: 259

Re: raadsel ivm zwart gat

Alles kan ontsnappen, als het maar op de juiste afstand van het zwarte gat afstaat.

Re: raadsel ivm zwart gat

Alles kan ontsnappen, als het maar op de juiste afstand van het zwarte gat afstaat.
UIT het gat was de vraag , niet weg van het gat.

antwoord= hawking straling.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: raadsel ivm zwart gat

Alles kan ontsnappen, als het maar op de juiste afstand van het zwarte gat afstaat.
UIT het gat was de vraag , niet weg van het gat.

antwoord= hawking straling.
Nee, dat is niet het antwoord (ik had wel verwacht dat de meesten daaraan ging denken!) Je zegt het zelf UIT het zwart gat; komende van IN het zwart gat (achter de waarnemingshorizon)!

Hawking straling treedt op door verschijnselen juist aan de rand van de waarnemingshorizon, en dus niet IN het zwart gat.

Berichten: 200

Re: raadsel ivm zwart gat

Door die Hawkingstraling lossen die zwarte gaten heel langzaam op. Als een zwart gat (eigenlijk is het de singulariteit) net iets lichter is geworden het eerst was, dan zijn er misschien deeltjes die zich eerst nog net wel binnen de waarnemingshorizon bevonden en na het lichter worden net niet meer. Misschien kunnen ze op die manier uit het zwarte gat ontsnappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: raadsel ivm zwart gat

... dan zijn er misschien deeltjes die zich eerst nog net wel binnen de waarnemingshorizon bevonden en na het lichter worden net niet meer. Misschien kunnen ze op die manier uit het zwarte gat ontsnappen.


ja dit zou eventueel ook kunnen (goed bedacht!)

Maar ik bedoelde nog iets anders...

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: raadsel ivm zwart gat

inderdaad de hawkingsstraling komt zeker niet úít het gat, maar van de rand

wat overblijft is iets grappigs (hoop ik)
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: raadsel ivm zwart gat

wat overblijft is iets grappigs (hoop ik)


Hoe bedoel je???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: raadsel ivm zwart gat

Ik denk dat hij bedoeld dat het antwoord op je raadsel grappig is. Het lijkt me in ieder geval niets wetenschappelijks, maar we wachten af.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: raadsel ivm zwart gat

Het antwoord is wel wetenschappelijk! Maar het is niet zo evident, want je denkt dat niets kan ontsnappen uit een zwart gat. Ik zeg trouwens niet dat om het even wat kan ontsnappen, het is maar één soort 'ding' dat daarin slaagt.

Ik zal jullie een tip geven: denk eens na over de eigenschappen van een zwart gat, en zoek niet te ver (Het antwoord is eigenlijk simpel, hoor)

Als jullie echt aandringen zal ik het een volgende keer zeggen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: raadsel ivm zwart gat

Ehm, zwaartekracht ontsnapt aan een zwart gat... bedoel je dat mischien?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: raadsel ivm zwart gat

Zwaartekracht, waarom niet eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: raadsel ivm zwart gat

Ehm, zwaartekracht ontsnapt aan een zwart gat... bedoel je dat mischien?
Recht in de roos! (proficiat)

Dat bedoelde ik inderdaad. Zwaartekrachtsdeeltjes (of golven, wat het ook moge zijn) verplaatsen zich vermoedelijk met de lichtsnelheid, maar ze worden zelf niet door de zwaartekracht tegengehouden!

Moest de zwaartekracht inwerken op de eigen krachtoverbrengende deeltjes, zou een ster zich volledig afsluiten van de rest van het heelal, zodra het een zwart gat werd. Bijgevolg zouden zwarte gaten dan geen zwaartekrachtsveld meer hebben.

Wat ik mij dan afvraag, is het vogende: men vermoedt dat zwaartekrachtsgolven energie bevatten, maar dan betekent het sowieso dat een zwart gat zal verdampen, ook zonder die Hawkingstraling!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: raadsel ivm zwart gat

Dat bedoelde ik inderdaad. Zwaartekrachtsdeeltjes (of golven, wat het ook moge zijn) verplaatsen zich vermoedelijk met de lichtsnelheid, maar ze worden zelf niet door de zwaartekracht tegengehouden!


Zwaartekrachtsgolven? Waar heb je die wijsheid vandaan? Ik dacht dat zwaartekracht een kromming in de ruimte-tijd was, net zoals een zwaar voorwerp in een trampoline.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: raadsel ivm zwart gat

nee inderdaad

zwaartekracht, het antwoord is natuurlijk logisch, zoals elk antwoord op een vraag.

Zwaartekracht beweegt zich voort met de lichtsnelheid en kunnen dus gezien worden als 'deeltjes'
may the force be with you

Reageer