Inflatie 2 munteenheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Inflatie 2 munteenheden

Er wordt voorspeld dat de Mexicaanse economie gedurende de komende 2 jaar met 22% inflatie per jaar te maken heeft. Dezelfde voorspelling voor de V.S. is 2.5% inflatie per jaar. De wisselkoers is nu $0.1177/peso.

Hoeveel kost een peso over twee jaar?


Het juiste antwoord zou moeten zijn $ 0.0831. Ik heb echt de ballen verstand van economie e.d. en elke keer als ik het probeer uit te rekenen kom ik op getallen uit die mijlenver bij het juiste antwoord vandaan liggen. Iemand een tip?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inflatie 2 munteenheden

Wat heb je zelf al geprobeerd en over welke formules voor de berekening van een wisselkoers beschik je? Normaal is dit aantal beperkt ;) . Geef dus ook aan waar het schoentje momenteel wringt...

Verborgen inhoud
Normaal zou deze formule een belletje moeten doen rinkelen:
\(\frac{1 + i}{1 + i_W} = \frac{WK_{+t}^{e}}{WK}\)
. Eventueel in een licht andere vorm, maar het idee is hetzelfde.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Inflatie 2 munteenheden

Ah, er is dus toch een formule nodig. Ik heb in mijn boek geen formules voor wisselkoersen staan.

Welke variabelen staan er in de formule die jij gaf?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inflatie 2 munteenheden

Ik wil het je uitleggen, maar misschien verwacht je docent dan wel een andere oplosmethode? Over welke info beschik je wel?

Wil je toch de formule begrijpen, geef je dit maar aan en leg ik ze je uit hoor ;) . Ik kijk gewoon of het wel is wat je docent zou willen :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Inflatie 2 munteenheden

Er is een voorbeeldopgave met hetzelfde idee, maar dan met japense Yens... maar als ik met deze opgave dezelfde stappen doe kom ik op een antwoord uit dat een ongeveer 2x te hoog is. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inflatie 2 munteenheden

Post (of scan, of fotografeer) je anders eens de voorbeeldoplossing plus jouw methode eens hier? Misschien ziet iemand de fout wel. Of misschien is er geen fout bij jou hè, maar bij het boek ;) . Kan ook altijd.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Inflatie 2 munteenheden

Misschien helpt dit:

Stel dat je een fiets hebt in de VS. Deze fiets kost nu $100. Hoeveel kost deze fiets over 2 jaar in de VS?

Stel nu dat je niet 2 jaar wacht, maar nu naar Mexico fiets. Wat is je fiets daar in pesos waard? Hoeveel is die fiets over 2 jaar waard (gebruik om dit te bepalen de inflatie in Mexico!)?

Je hebt nu twee prijzen, een in dollars en een in pesos, die de waarde van de fiets over 2 jaar aangeven. Je kunt hiermee dus de wisselkoers bepalen.

P.S. het antwoord in het boek klopt.

Reageer