Stralingswarmte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Stralingswarmte

Dames en heren,

Ik heb een vraag over verwarmingen, ik wil graag stralingspanelen vergelijken met normale radiatoren.

Bij reguliere radiatoren is het makkelijk te berekenen welke capaciteit een radiator nodig heeft om een ruimte te verwarmen. Hier bestaan vuistregels voor (niet erg natuurkundig, sorry) en dit kan op menig website worden uitgerekend. Bij deze berekening neem je simpelweg de inhoud van de ruimte en die vermenigvuldig je met (bijvoorbeeld voor een normaal geïsoleerde woonkamer) met 85.

Nu wil ik een stralingspaneel vergelijken met een radiator. Anders dan een radiator verwarmt een stralingspaneel de lucht niet en is de gevoelstemperatuur met een stralingspaneel hoger dan de luchttemperatuur. Ik ga er vanuit dat ik voor de benodigde capaciteit van het stralingspaneel niet simpelweg de vuistregel van de normale radiator kan nemen voor de ruimte.

Nu is mijn vraag, is er een natuurkundige oplossing voor dit probleem? Dus om een stralingspaneel met een radiator te vergelijken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stralingswarmte

Straling die uiteindelijk volledig wordt omgezet in warmte is vermogen maal tijdsduur.

Reageer