Schrödingervergelijking en orbitaalvorm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 110

Schr

Dit is de vraag:

De golffunctie voor het elektron is

Afbeelding

Verklaar hiermee de ruimtelijke vorm van dit orbitaal 3dz²

Ok dus, voor de ruimtelijke structuur negeer ik grotendeels de totale formule en kijk ik enkel naar de laatste term met sin en of cos in.

Hier is dit 3cos²omega - 1.

Om de kans te weten waar de we de elektronen kunnen aantreffen moeten we dit kwadrateren.

Dus (3cos²omega - 1)²

Hoe kan ik daaruit afleiden dat de ruimtelijke structuur als volgt is:

Afbeelding

(Verbeter me waar mijn gedachtengang verkeerd is!)

Thank you

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Schr

Het klopt dat het antwoord in het hoekafhankelijk deel van de functie zit.

Wat we graag doen bij functies is nulpunten zoeken:
\(\begin{align*}3 \cos^2 \theta - 1 &= 0 \\\cos \theta &= \sqrt{\frac{1}{3}} \\\theta &\approx 54,7^\circ\end{align*}\)
Nu moet je onthouden dat
\(\theta\)
de hoek die de plaatsvector van een punt maakt met de Z-as. Op de z-as is deze 0. Tekenonderzoek levert dat de functie positief is tussen 0 en 54,7°, en negatief tussen 54,7° en 90°. Na 90° krijg je het spiegelbeeld hiervan. Als je dit grafisch weergeeft zie de tekening die je aangeeft. Waarbij de lobbe rond de z-as positief is, en de torus negatief.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 1

Re: Schr

de afbeeldingen kan ik niet zien, zou er iemand ze opnieuw kunnen posten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Schr

Dat is het grote probleem van upload sites zoals Imageshack, namelijk ze houden de content maar voor een paar weken bij  :( . 
 
De beste kans maak je door de topic starter een persoonlijk berichtje te sturen (klik hiervoor op zijn profiel).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer