NASA terug naar de maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: NASA terug naar de maan

Uiteindelijk denk ik dat ruimtevaart eerder een doel van de mensheid is en niet van een natie.


Jah dat is inderdaad jammer, zou het niet mooi zijn dat de hele wereld samen helpt aan bepaalde zaken ? Want ik zie het nut niet in van deze wedstrijden, china wil immers ook een maanbasis neerplanten, vind je dit dan geen dubbel werk ? Zou men beter gewoon niet de krachten bundelen ? Jammer genoeg lijkt dit niet te lukken :roll:

Berichten: 375

Re: NASA terug naar de maan

1. De space shuttle is niet gemaakt om te landen op een andere planeet. Het kan er wel landen, maar heeft dan geen brandstof om weer terug te gaan. Een maanlander is hiervoor wel ontworpen. Die is ook veel kleiner en kan dus ook met minder brandstof weer opstijgen, en vervolgens weer aankoppelen aan het moederschip.
de space shuttle is niet eens voorizen om ook maar in de buurt van de maan te komen, hij blijft altijd in de buurt van de aarde zweven
Een mens kan gewoon veel meer en veel sneller. Een mars robotje doet minstens een week om een km af te leggen, dat zouden we op 5 min doen. We zouden in een kortere tijd meer onderzoek kunnen doen en verder kijken dan een robot kan.
een mens kost ENORM meer geld en moeite om naar de maan te brengen dan een robot, die robot is veel gemakkelijker, zie de robots op mars die maanden aan een stuk werken, zonder te moeten slapen, zonder ontspanning te nemen, zonder te klagen, etc...

en als een robot verloren gaat is dat natuurlijk erg, maar als een ruimte sonde met mensen aan boord op de maan neerstort?

Berichten: 118

Re: NASA terug naar de maan

Robots moeten wel 'slapen', snachts krijgen de mars robotjes namelijk niet genoeg licht die ze nodig hebben om energie aan te maken. Robots zijn idd veel langer actief maar doen er maanden over om iets te doen wat een mens op een uur kan. Je kan dus gerust zeggen dat een mens die 1 dag op mars is veel meer kan zien en doen dan een robot die er een mars-jaar over doet om 3 km de rijden.

Robots klagen niet maar hebben wel snel problemen; een wiel dat niet meer werk, zand op zonnepanelen en tussen scharnieren, elk steentje en zandduin is een obstakel,...

Verder kunnen ze enkel onderzoek doen met het beperkt aantal instrumenten dat ze hebben, een mens kan je zoveel meer laten doen.

Wat is trouwens het nut om onderzoek te doen naar mars en te zoeken naar water als je toch nooit mensen gaat sturen?
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: NASA terug naar de maan

Scientific American schreef:(...)

Dat is althans het standpunt van Robert Zubrin, ruimtevaartingenieur en oprichetr van de Mars Society, een organisatie die al jaren pleit voor het zogenaamde "Mars-Direct"-plan. Hierin wordt eerst een onbemande terugkeermodule met lege brandstoftanks op Mars neergezet. Een ingenieus gebouwd chemisch fabriekje vult volgens het Sabatier-procédé (CO2 + 4H2 --> CH4 + 2H2O, over een katalysator van nikkel) de tanks met methaan. Als dit gelukt is, vertrekt de bemanning in een comfortabel bemeten Marslander/habitat. Deze landt aan parachutes in de buurt van de terugkeerraket, waar de astronauten na een verblijf van achttien maanden in vertrekken om uiteindelijk in een capsule te landen op aarde.

Zubrin is geen gek - zijn plan is doorgerekend door zowel NASA als de Universiteit van Stanford. Hun conclusies: Het kan en het is betaalbaar. De vraag is dan waarom Mars Direct zo orgvuldig uit het ESAS (Exploration Systems Architecture Study)-plan is gehouden. Mensen als Keith Cowing (publicist en voormalig raketontwerper) vrezen het ergste, namelijk dat NASA er serieus rekening mee houdt dat dat Bush' opvolgers de maanreis zullen afschieten. Maar de CEV (Crew Exploration Vehicle) is dan tenmiste binnen, zodat Amerika's aanwezigheid in de bemande ruimtevaart gewaarbrgd blijft. Strategisch gezien hebben astronauten in de buurt van de Aarde uiteindelijk meer nut dan ver weg op Mars.  

(...)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 375

Re: NASA terug naar de maan

en als je naar mars wil, dan moet je er rekening mee houden dat je een aantal mensen voor enkele jaren moet opsluiten in een kleine ruimte, en gezien de menselijke aard, zorgt dit gegarandeerd voor problemen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: NASA terug naar de maan

Ik dacht dat het over zo een 7 jaar ging (enkele route ?)

Dusjah, zoals wannes zei, je kan daar vreemde dingen te zien krijgen :roll:

Berichten: 118

Re: NASA terug naar de maan

Het is 7 maand niet 7 jaar. :wink:

TV programmas zoals Big Brother waren oorspronkelijk als test bedoelt om te zien wat het resultaat is als je mensen maanden lang oplsuit.

Er is trouwens een astronaut die al meer dan een jaar in de ruimte is geweest.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 375

Re: NASA terug naar de maan

Betelgeuze schreef:Het is 7 maand niet 7 jaar. :wink:

TV programmas zoals Big Brother waren oorspronkelijk als test bedoelt om te zien wat het resultaat is als je mensen maanden lang oplsuit.

Er is trouwens een astronaut die al meer dan een jaar in de ruimte is geweest.
ik dacht dat zeven maand wat weinig was, maar uiteindelijk zullen ze wel ettelijk jaren weg zijn, als je dan net de eerste dag ruzie krijgt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: NASA terug naar de maan

ohja het kan mss wel 7 maand zijn, maar men moet 7 jaar ofzoiets wachten voordat mars terug goed staat om terug te keren (dit dacht ik ergens gelezen te hebben) :roll:

Berichten: 118

Re: NASA terug naar de maan

Ik denk dat 7 maand al lang genoeg is :wink: vergeet niet dat je ongeveer een maand op mars moet blijven en weer +-9 maanden nodig hebt om terug te keren naar de aarde.

Ruzie is trouwens echt geen factor waar we rekening mee moeten houden. Er worden zoiezo de juiste mensen uitgekozen voor een missie naar mars die al maanden lang samen trainen. Ze zullen het niet altijd met mekaar eens zijn maar ze gaan mekaar niet vermoorden :wink:
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: NASA terug naar de maan

Mario schreef:NASA wil in 2018 terug astronauten naar de maan sturen...

Dit bewijst voor mij nog eens dat ze er nog nooit geweest zijn want als ze er nu 12 jaar overdoen en zoals ze zelf zeggen : met alle kosten en moeite van dien...


Hoezo nooit op de maan geweest? daar is toch gewoon bewijs genoeg van? Ik weet wel zeker dat ze er zijn geweest, althans, ik geloof het gewoon.

Berichten: 375

Re: NASA terug naar de maan

Matthijs_QAFS schreef:
Mario schreef:NASA wil in 2018 terug astronauten naar de maan sturen...

Dit bewijst voor mij nog eens dat ze er nog nooit geweest zijn want als ze er nu 12 jaar overdoen en zoals ze zelf zeggen : met alle kosten en moeite van dien...


Hoezo nooit op de maan geweest? daar is toch gewoon bewijs genoeg van? Ik weet wel zeker dat ze er zijn geweest, althans, ik geloof het gewoon.
http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14641

er zijn nog altijd zo'n mensen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: NASA terug naar de maan

En hier kun je er nog veel meer over lezen, claims en tegenclaims. Wel lachen, die complottheorien. Maar ik geloof erin dat de maanlanding echt is gebeurd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 56

Re: NASA terug naar de maan

ik ook. Aangezien de koude oorlog op een hoogtepunt was zouden de russen wel hoog van de toren geblazen hebben als de amerikanen de zaak zouden flessen

Berichten: 17

Re: NASA terug naar de maan

Daar heb je een punt :roll: , eigenlijk zou de ruimtevaart een onbeperkt budjet moeten krijgen, zo moeilijk is het niet, als het geld opraakt op de rekening dan typ je er weer een paar nullen achter zoals eerder gezegt het is in belang van iedereen en hierbij benadeel je niemand (denk ik)

Reageer