Plant development

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

Plant development

Goeie morgen allemaal!

Ben mn laatse examen aan het blokken. Maar stuit toch wel op een onduidelijkheid, die ik niet kan vinden op internet.. :P

Het gaat over planten meristemen. Meeste meristemen in planten zijn onderverdeeld in 3 lagen en 3 zones (ik weet het: hier zijn nog veel verschillen in, maar wij wij zien hier simpel de basis, omdat dit deel niet het doel van de cursus is, maar wel nodig is om iets anders uit te kunnen leggen: namelijk hoe wushel en clavate3 met elkaar interageren).

Maar, de central zone bv, omvat de 3 lagen (L1 draagt bij tot epidermale cellen, L2 tot ground tissue, L3 tot vasculair tissue).

De centrale zone bestaat vnl uit stamcellen. Deze vernieuwen zichzelf constant en terwijl andere bv naar de perifere zone worden geduwd om organen te vormen (bloemen of bladeren bv).

In de klas vroeg iemand: dan heeft 1 cel eigenlijk 2 functies: bv een stamcel in laag 1. Ja zei de prof.

Hoe kan een stamcel (die eigenlijk toch vanalles kan worden) zowiezo al een epidermale cel zijn door in L1 te zitten? ;)

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groetjes

Liekeu

Berichten: 281

Re: Plant development

Liekeu schreef:(ik weet het: hier zijn nog veel verschillen in, maar wij wij zien hier simpel de basis, omdat dit deel niet het doel van de cursus is, maar wel nodig is om iets anders uit te kunnen leggen: namelijk hoe wushel en clavate3 met elkaar interageren).

In de klas vroeg iemand: dan heeft 1 cel eigenlijk 2 functies: bv een stamcel in laag 1. Ja zei de prof.

Hoe kan een stamcel (die eigenlijk toch vanalles kan worden) zowiezo al een epidermale cel zijn door in L1 te zitten? ;)
Heeft het hiermee mssn te maken? wus produceert een signaal, en die stimuleert stem cell identity: dus stam cellen die een identiteit krijgen als ik het goed begrijp.

!! Alhoewel dit niet kan nu ik erover nadenk.. aangezien wus-mutanten geen stamcel populatie meer hebben. Dus die 'identiteit' betekent eigenlijk: cellen die een stamcel identiteit krijgen.

Ok vergeet wat ik hier dus zei..

Berichten: 281

Re: Plant development

Of.. hebben die lagen pas nut, wanneer een cel bv in de perifere zone komt vanuit de centrale zone? Dus als hij in L1 terechtkomt in de Perifere zone, wordt hij een epidermale cel van bv een blad-orgaan?

Reageer