Springen naar inhoud

Veer

• Log in om te kunnen reageren

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 10:08

Hey,

opgave:
Een blok vastgemaakt aan een veer wordt op een wrijvingsloos hellend vlak geplaatst. De veer met veerconstante k, bevestigd in P, is daarbij niet uitgerekt. Men laat het blok los.

veer_helling.jpg

Dan bedraagt de maximale uitrekking van de veer:

A) 2.M.g sin(a)/ k
B) M.g sin(a) / k

Nu had ik hem als volgt uitgerekend.
F = k.x
de F bedraagd M.g sin(a) = k.x
dus x is M.g sin(a) / k

maar dat is dus fout en ik weet niet waarom?
ze hebben het in het antwoord uitgerekend met de potentiele energie
oplossing.jpg

Potentiele energie = potentiele energie van de veer
dus m.g.h = k.x≤ / 2
dan vervang je h door x sin(a)
m.g x sin(a) = k . x≤ /2

uitwerken krijg je 2.M.g sin(a)/ k
Dit snap ik wel, maar waarom klopt mijn beredenering hier niet?

Veranderd door b_andries, 02 februari 2011 - 10:08

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2011 - 10:14

Je berekent het punt waar de kracht van de veer gelijk is aan de zwaartekracht in de richting van de helling.
In dit punt is de nettokracht op het blokje dus 0N. In welk punt van de oscillatie zit je dan?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 10:51

Dan zit ik in de beginpositie, maar waarom 0n? zodra er een massa aanhangt is er toch een kracht aan verbonden
en die kracht is toch mgsin(a)? en dat geeft toch een maximale uitrekking in de richting van de afdaling?

Veranderd door b_andries, 02 februari 2011 - 10:51

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2011 - 16:17

Je hangt het blokje helemaal bovenaan.
De veerkracht is hier 0N, de zwaartekracht mgsin(a). Als je het blokje loslaat, zal het naar beneden schuiven.

Vervolgens bereken je het punt waar de veerkracht even groot wordt als de zwaartekracht. In dit punt werkt er netto geen kracht meer in op het blokje; zwaartekracht en veerkracht zijn even groot en tegengesteld.
Maar zal het blokje hier nu zijn uiterste waarde bereiken of zal het nog verder naar beneden gaan?

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 16:28

ah ik heb dus de kracht uitgerekend waar zwaartekracht en veerkracht in evenwicht zijn
maar eigenlijk heeft het niet zijn uiterste waarde hier bereikt en schuift het nog verder door dat er nog een versnelling in zit, klopt dit?

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2011 - 16:43

Geen versnelling (want de kracht is 0N), maar het blokje heeft in dit punt nog wel een snelheid.

Maar je kan uit jouw berekening ook het correcte antwoord halen; je hebt de afstand van het beginpunt tot de evenwichtsstand gevonden. Waaran is de afstand tussen het beginpunt en eindpunt dan gelijk?

• Gast

Geplaatst op 02 februari 2011 - 16:57

je hebt de afstand van het beginpunt tot de evenwichtsstand gevonden. Waaran is de afstand tussen het beginpunt en eindpunt dan gelijk?

In dit geval dan (harmonische ongedempte trilling).

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 20:49

Als M.g sin(a) /k de evenwichtstoestand is dan is de maximale uitrekking dubbel zo groot dus 2 M.g sin(a)/k
Ik heb het door denk ik.

zoals bijvoorbeeld je hebt een veer van 10cm je hangt er een gewicht aan zodat die 10cm uitrekt(20cm totaal, dit analoog met de evenwichtstoestand van de oefening met de helling). Wanneer ik het gewicht optil en de veer in onbelaste toestand houdt en dan het gewicht loslaat zal die (volgens de theorie van de harmonische ongedempte trilling)
oscilleren tussen 10cm en 30cm dus een uitrekking van 20cm tegenover de 10cm in evenwichtstoestand. Dan is de maximale uitrekking dubbel zo groot als de lengte in evenwicht.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel met mijn voorbeeld ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures