Profielen boottrailer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Profielen boottrailer

Hallo,

ik ben bezig met het ombouwen van een bootkar waarvan de lengtebalken vervangen moeten worden omdat deze doorgeroest zijn. ik weet alleen niet waar ik ze het beste van kan maken.

voorbeeld foto kar

de foto in deze link is een vergelijkbare kar.

het gaat om de twee lange profielen in de lengterichting van de trailer tussen de assen in.

de kar moet in de lengterichting verstelbaar zijn. de doorgeroeste profielen zijn nu buizen die in elkaar schuiven om de lengte te kunnen veranderen om verschillende formaten boten te vervoeren.

de assen zijn bij mijn kar van een vrachtwagen en kunnen veel gewicht dragen, het gewicht van de boot zal voor het grootste deel op de assen komen omdat daar de steunen zitten waar de boot op ligt.

nu vraag ik me af wat voor krachten er bij zo een soort bootkar op de profielen komt.

het gewicht van de boot zal max 6 ton zijn, en de lengte tussen de assen max 6 meter.

wat is in een constructie als deze het sterkste? twee buizen die in elkaar kunnen schuiven, of twee kokerprofielen die in elkaar schuiven?

alvast bedankt voor het meedenken

Berichten: 3

Re: Profielen boottrailer

Ik zou kiezen voor vierkante/rechthoekige profielen..

deze hebben over het algemeen een grotere I dan circlevormige profielen, bovendien lijkt het mij makkelijker met in en uitschuiven..

Groeten

RWTB

Reageer