Darcy weisbach vergelijking en relatieve ruwheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 28

Darcy weisbach vergelijking en relatieve ruwheid

Hallo,

Wanneer ik een drukval wil berekenen in een buis met een bepaalde lengte en diameter met een bepaalde flow gebruik ik de darcy-weisbach-vergelijking:

dP=f* L/D* .5*ρ*v^2

De f bereken ik uit het Reynoldsgetal. f=64/Re (de stroming is laminair)

Re=ρvD/mu

Hierbij krijg ik een drukval

en ik kan in het Moody diagram opzoeken wat de bijbehorende relatieve ruwheid er geldt.

Maar wanneer ik dit uitreken zal het niet uitmaken welke type leiding ik gebruik omdat de relatieve ruwheid hier op hetzelfde uitkomt.

Het maakt dus niet uit of ik pvc gebruik of dat ik RVS. Met gebruik van deze formules.

Hoe moet ik dit implementeren, want ik ga er vanuit dat PVC niet dezelfde rel. ruwheid heeft als RVS. Ook al zegt het antwoord dit wel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Darcy weisbach vergelijking en relatieve ruwheid

De f bereken ik uit het Reynoldsgetal. f=64/Re (de stroming is laminair)
Dat geldt inderdaad alleen voor laminaire stroming. Weet je zeker dat je laminaire stroming hebt? Wat is Reynolds-getal?

Bij laminaire stroming speelt de wandruwheid geen rol omdat er een dikke stilstaande fluïdumgrenslaag is.

Zo men de ruwheid op deze manier willen bepalen dan zal men zeer turbulente stroming moeten creëren, in het gebied waar de e/d lijnen horizontaal lopen. Dat is alleen te bereiken door gasstroming te gebruiken.

Het verschil in wandruwheid tussen PVC en RVS zal overigens erg klein zijn. Beiden zijn erg glad.

Is dit een schoolvraagstuk? Zo ja, wat is dan de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van het vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 28

Re: Darcy weisbach vergelijking en relatieve ruwheid

Nee dit is geen schoolvraagstuk,

Dit is een onderdeel van een onderzoek en modelvalidatie die ik verricht

op den duur wordt mijn stroming wel turbulent.

Er wordt elke 35 cm een 833l/h toegevoegd in een leiding met een diameter van 150mm

10x over gebeurt dit.

De maximale Re wordt dan rond de 33000 uiteindelijk

Dan gaat de berekening van f wel over in andere formules, maar die heb ik allemaal.

maar zo gauw het in het horizontale deel komt van het moody diagram, betekend dus dat deze factor op den duur gelijk blijft. Dan wordt het Reynolds getal dermate hoog dat het niet uitmaakt wat de frictie factor zal worden????

Beetje apart, want als ik het zal omschrijven naar een electrisch schema, zal de weerstand ook op den duur niet meer van belang zijn. Stroom veranderd ook t.o.v. de spanning bij een gelijke weerstand

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Darcy weisbach vergelijking en relatieve ruwheid

Kijk nou eens goed naar een Moody diagram

Bij een Re van 33000 lopen de ε/d lijnen zo dicht bij elkaar dat er nauwelijks onderscheid is.

Om het effect van ruwheid te kunnen meten moet je bij heel hoge Re zitten waar de lijnen ver uit elkaar lopen en dat verschil is maximaal daar waar ze horizontaal lopen.

Je hebt het over PVC en RVS, allebei nogal glad. Zelfs bij een verschil in ruwheid van zeg 0,01 mm en 0,001 mm is dat bij een diameter van 150 mm dus een verschil in relatieve ruwheid ε/d van 7*10-5 en 7*10-6.

Bij een Re=33000 is dan geen verschil in f waar te nemen.
Beetje apart, want als ik het zal omschrijven naar een electrisch schema, zal de weerstand ook op den duur niet meer van belang zijn.
Omschrijven naar een elektrisch schema is alleen zinvol bij laminaire stroming, waar deltaP is rechtevenredig met v, maar niet bij turbulente stroming (Re > 2100) want dan is de deltaP evenredig met v2 en is er dus geen enkele analogie met elektriciteit.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer