Verklaring groepsneurose ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 567

Verklaring groepsneurose ?

Ik heb even in het nederlands zitten te googlen om een verklaring te vinden van het woord " groepsneurose ".

Het is me echter niet gelukt.

Bijvoorbeeld : het fijt als men in het nieuws het om de haverklap heeft over kindermisbruik, dat de dan ontstane angsten en gedragswijzigingen, onder de bevolking, een groepsneurose is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verklaring groepsneurose ?

Je vraag is niet erg duidelijk. Ik kan je voorlopig alleen maar aanraden om eens te googelen met "massahysterie" i.p.v. "groepsneurose".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Verklaring groepsneurose ?

Ik heb me een tijdje geleden ook eens in het fenomeen van massahysterie ondergedompeld, uit interesse. De volgende artikels/ teksten heb ik toen online gevonden en bewaard. Als het inderdaad over massahysterie gaat, wat jij hier aanbrengt, dan zijn ze wschlk. wel interessant om eens door te nemen:

Looking back: Dancing plagues and mass hysteria (geeft vooral een historisch overzicht over het fenomeen, maar er staat ook een stuk in dat het fenomeen psychologisch bekijkt)

Protean nature of mass sociogenic illness: from possessed nuns to chemical and biological terrorism fears

Mass hysteria: two syndromes?

Mass hysteria: one syndrome or two?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 567

Re: Verklaring groepsneurose ?

Ik denk inderdaad dat massahysterie een vorm is van groepsneurose, als groepsneurose teminste een correcte medische term is.

Een neurose die een single persoon treft kan je niet altijd omzetten in een groepsneurose, vandaar dat massahysterie beter klinkt, als het een groep betreft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verklaring groepsneurose ?

Maar vanwaar kom je met de term "groepsneurose"? Je zegt dat je ermee gegoogeld hebt en dat je niet vond wat je zocht. Maar wat zocht je dan precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Verklaring groepsneurose ?

Ik kan alleen maar beamen wat Ypsilon stelt, Gelukkoos.

Het woord 'neurose' is trouwens een woord dat stamt uit het Freudiaans tijdperk en nu niet vaak meer wordt gebruikt, tenzij in de context van 'een neurotisch persoon', volgens de Big 5. Deze term omschrijft dan een angstige persoon. In elk geval is het geen hedendaagse medisch-psychiatrische term.

Als we de term even ontleden dan komen we bij het volgende: neurose = angst (allé ja, min of meer toch) en groep = grote groep mensen = een massa mensen. Dan komen we vanzelf bij massa-angst. En het is net dàt dat het hoofdkenmerk is van de term 'massahysterie'

Ik heb de term groepsneurose zelf eens in Google gestoken en aan het aantal resultaten te zien (zo'n 34 hints), kan je al vermoeden dat het een term is die (bijna) niet wordt gebruikt. Bovendien zie ik maar één bron die wetenschappelijk is en die de term gebruikt:

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/a...les_2611pdf.pdf

Als je dit artikel opent, dan zie je dat het al een erg oud artikel is, vermoedelijk van ergens begin de jaren 1970s. Dit wijst er terug op dat het een 'oude' term is, afstammend van de tijd waarin de psychoanalyse (van Freud) nog heel veel gebruikt werd. In die context lees ik het trouwens als een beschrijving van de angst van een grote groep mensen, aanleunend dus bij massahysterie

Een 2de bron die nog wat degelijk zou kunnen zijn is:

http://vorige.nrc.nl/geslotendossiers/aanv...s_uit_de_garage
Het moest ervan komen en het is ervan gekomen. Eindelijk zijn de Verenigde Staten getroffen door een aanslag met miltvuur (antrax). Al zes jaar is het land in de ban van mogelijke aanslagen met biologische wapens, door een vijandelijke staat of een ongrijpbare terreurgroep. Sinds inspecteurs van de Verenigde Naties in 1995 duidelijk maakten dat Irak op grote schaal biowapens produceerde en het gerucht de ronde deed dat bij de eerste aanslag op het WTC in 1993 cyanidegas klaar stond, kreeg die vrees geleidelijk de vorm van een groepsneurose. De Amerikanen richtten commissies op, vaardigden wetten uit en analyseerden in een stroom boeken en brochures de gevaren en kansen. Eens moest iemand wel tot het besluit komen de daad bij het woord te voegen.
Ook hier zie ik er een synoniem in van 'angst bij een grote groep mensen', dus van massahysterie.

En zelfs de Engelse vertaling van de term groepsneurose (group neurosis of 'group neurosis'), levert maar weinig bruikbaars op.

Ik kan dus alleen maar besluiten, Gelukkoos, dat de term groepsneurose op z'n minst sterk verouderd is, of zelfs niet (meer) gebruikt wordt in de psychologie/ psychiatrie.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verklaring groepsneurose ?

De term "groeps- of massahysterie" is ook veel logischer vanuit Freudiaans-Lacaniaans opzicht: hysterici nemen "symptomen" over van anderen, vanuit de nood van de hystericus/hysterica om samen te vallen met de Ander. Nu noemde Freud dat nog een "conversieneurose", maar dat is wat anders dan gewoon "neurose". Ik denk dat hier gewoon een aantal termen die sowieso al verschillende (en soms vage) definities hebben door elkaar gegooid zijn.

Reageer