Verband totale differentiaal en absolute en relatieve fout

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Verband totale differentiaal en absolute en relatieve fout

Hallo,

Ik heb aanstaande vrijdag een examen wiskunde, heb alles in zelfstudie gedaan en snap één ding niet goed en dat zijn de totale differentialen en hun verband naar absolute en relatieve fout. Heb al veel rondgekeken maar wordt er niet wijzer van. Weet er iemand een simpele uitleg of site ofzo?

Groeten,

Maarten

Berichten: 28

Re: Verband totale differentiaal en absolute en relatieve fout

Het zou kunnen zijn dat ze bedoelen met de absolute fout t.o.v. de differentiaal:

Een differentiaal laat zien hoe het is gekomen dat je van a naar b gaat.

Bijvoorbeeld van plaats a naar plaats b. Als differentiaal is dat een snelheid.

Waneer je dit tussen a en b differentieerd kan er een antwoord uitkomen,

maar deze kan de voorspelling niet altijd goed weergeven, er kan een afwijking zijn in het daadwerkelijke punt en je berekende punt, een fout...

ik weet niet of dit iets is waar je op beduidt? Anders probeer ik op deze manier iets van een richting uit te zetten.

Berichten: 216

Re: Verband totale differentiaal en absolute en relatieve fout

Weet je wel hoe je de totale differentiaal moet bepalen (onafhankelijk van het verband met de rel/abs fout) ?.

Berichten: 16

Re: Verband totale differentiaal en absolute en relatieve fout

Ik denk inderdaad dat ze de fout tov de differentiaal bedoelen.

Vandaag ga ik totale differentiaal proberen te doorgronden, vandaag mijn vraag hier ook een beetje. De uitleg dat je op sites vindt is zo theoretisch en technisch dat ik er niet veel wijzer van wordt.

Berichten: 216

Re: Verband totale differentiaal en absolute en relatieve fout

Wellicht om je op gang te helpen:

Gegeven
\(z=z(x,y)\)
, dan is de totale differentiaal:
\(dz = \frac{\partial z}{\partial x}dx + \frac{\partial z}{\partial y}dy\)
Voorbeeld: Voor
\(z = \pi r^2 h\)
is de totale differentiaal dan
\(dz = (\pi r^2)^*dh + (2\pi r h)^*dr\)
. De totale differentiaal geeft dan de verandering in z weer als functie van de veranderingen in h en r, uitgaande van een bepaald werkpunt (aangegeven met *). Indien dh en dr fouten voorstellen dan kan je voorstellen dat dz de fout is afhankelijk van de fouten dh en dr.

Voor de relatieve fout zou je dan kunnen kijken naar:
\(\frac {dz}{z^*} = \frac{dz}{(\pi r^2 h)^*}\)

Reageer