Co2 mengsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Co2 mengsel

Beste wetenschappers,

Ik kweek tomaten en dergelijke binnen.

Nu heb ik ooit ergens eens iets gehoord over een mengsel met makkelijk huishoud producten.

Dit mengsel zou CO2 moeten afgeven, maar heb geen idee meer hoe dit ging.

Kan iemand me hier mee helpen?

Mvg

Xitro

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Co2 mengsel

Het nut van binnen tomaten kweken ontgaat me een beetje, maar goed.

L. esculentum is een C3 plant (gebruiken uitsluitend de C3 koolstof fixatie route) en net zoals andere C3 planten reageert deze inderdaad goed op verhoogde CO2 concentraties. Je zal dus eerst moeten weten of al je planten inderdaad C3 planten zijn.

Aangezien je je planten binnen kweekt heb je over het algemeen geen extra CO2 afgifte nodig. Zelfs goed geventileerde huizen bevatten meestal meer dan 2000 ppm CO2, ruim voldoende om de groei van C3 planten te stimuleren, welke bij 1000 ppm al een grote toename in biomassa zien.

Verder is CO2 potentieel schadelijk voor mensen, zonder een goede controle op de [CO2] concentraties door regelmatige metingen zou ik een dergelijk systeem zeker niet binnen proberen te realiseren. Je zou de groei vast nog wel iets kunnen optimaliseren. Echter hiervoor zou je dan dusdanig veel meet apparatuur nodig hebben dat dit het kosten technisch gezien gewoon niet waard is. Mocht je dan perse nog wat extra tomaten willen kweken dan kan je altijd een aantal extra planten erbij zetten of gewoon naar de groenteboer gaan en daar nog wat tomaten kopen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer