Springen naar inhoud

[natuurkunde] profielwerkstuk

• Log in om te kunnen reageren

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2005 - 13:08

Ik wil graag mijn profielwerkstuk op het gebied van natuurkunde/wiskunde doen. Nu had ik eerst het idee om iets met robots te doen maar dit is best lastig ivm het materiaal.
In mijn scheikunde 2 boek, las ik een stuk over kwantummechanica, dit lijkt me erg interessant. Heeft iemand misschien een idee voor een onderzoeksvraag? En misschien zelfs wel een experiment (hoewel me dit best lastig lijkt).
huh?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2005 - 14:50

kwantummechanica is een lastig iets om een fatsoenlijk chemisch experiment bij te doen.

Je zou iets kunnen doen met het in hogere energiebanen brengen van electronen van een atoom. Wanneer deze vervalt kan er licht vrij komen. Dit is echter vrij lastig. Ik zou iig niet weten hoe je zoiets aan moet pakken.
"Meep meep meep." Beaker

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2005 - 15:29

Moet je een practicum doen? In dat geval lijkt me QM vrij lastig haalbaar, tenzij je iets bij een universitaire onderzoeksgroep kunt doen. Als het niet perse een practicum hoeft te zijn kun je een literatuurstudie doen met bijvoorbeeld de vraag wat de voordelen van de quantumcomputer boven de normale pc zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2005 - 16:07

Een jongen die ik ken van mijn studie heeft op zijn middelbare school als project een UV-laser gebouwd. Lasers zijn innig verwant met QM (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Laser ). Hoe hij te werk is gegaan ben ik helaas vergeten, maar ik weet nog dat hij daarvoor een hoogspanningsbron nodig had. Werken met hoogspanning is gevaarlijk - natuurlijk kun je het best met je docent overleggen over de mogelijkheden die daarvoor bestaan op school.

Hier is een site waarop veel informatie en links betreffende zelfbouwlasers staat:

http://repairfaq.ece...am/lasercar.htm

Het gaat hier niet om krachtige lasers hoor, hoogstens enkele milliwatt. De jongen die ik ken had dan ook een UV-detector nodig om te zien of zijn laser nou echt werkte. :shock:

Onzejozef

Onzejozef

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 12:48

Ik denk dat je je voor een profielwerkstuk niet moet wagen aan de kwantummechanica. Al zou je de theorie erachter begrijpen (met alle respect, maar dat betwijfel ik) dan is het erg lastig om je te beperken met de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt met practisch gedeelte etc.

Mijn advies is: probeer iets te vinden in de "orbitaaltheorie". Dit is redelijk te begrijpen, en ook de proeven die je kunt doen met bijvoorbeeld IR-spectrometrie zijn ook eenvoudiger.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures