Springen naar inhoud

Bepaling van de zuiverheid van ammoniumsulfaat.

• Log in om te kunnen reageren

havo-student

havo-student

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2011 - 18:18

Bepaling van de zuiverheid van ammoniumsulfaat.
Theorie:
1. Geef de ionenvergelijking van alle optredende reacties
2. Welke indicator is gebruikt en waarom (niet).
De hoeveelheid opgeloste ammoniumsulfaat bedraagt 5,17 mg/ml (dit komt overeen met 5,17 x 10-3 gram/ ml)
We moesten 25,0 ml ammoniumsulfaat in een erlenmeyer van 250 ml pipetteren en hebben hier vervolgens vanuit een andere pipet 25,0 ml natronloog toegevoegd. De molariteit van de natronloog is 0,103 mol/L.
De ontstane oplossing hebben we verdunt tot 100 ml. We hebben vervolgens aan de nieuwe ontstane oplossing enige kooksteentjes toegevoegd en hebben een trechter in de opening van de erlenmeyer geplaats. Dit hebben we vervolgens 5 minuten gekookt. We hebben vervolgens met een vochtig indicatorpapiertje gekeken of alle NH3 verdreven is. Dit bleek zo te zijn. Nadat we ander indicatorpapier gebruikt hebben en dit vergeleken hebben met de kleuren op het doosje kwamen we tot de conclusie dat de pH ongeveer 7 is. We gebruiken dus de indicator FenolftaleÔne, omdat het omslagpunt daar ligt.
We hebben een buret klaar gemaakt volgens voorschrift en hebben deze gevuld met oxaalzuur van bekende molariteit. De sterkte is 0,050 mol/L. Tijdens het titreren is er 9,01 ml oxaalzuur verbruikt.
De reacties die zijn opgetreden zijn als volgt:
(NH4)2SO4 + 2NaOH = Na2SO4 + 2NH3 + 2H2O
Vragen:
1. Bereken het gehalte aan ammoniumsulfaat in massa %.
2. Wat is het stikstofgehalte van het gebruikte monster ammoiumsulfaat?
3. Wat is het theoretische percentage?

Ik heb geen idee hoe ik de onderste 3 vragen aan moet pakken. De bovenstaande reactie klopt volgens mij. Echter treedt er volgens mij nog een reactie op tussen het oxaalzuur en het ammmoniumsulfaatoplossing en het natronloog. Maar volgens mij zit ook hier een fout in mijn beredenering omdat immers het NH3 ontweken is.

Alvast bedankt!

Met vr. Groet,

Thomas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2011 - 16:41

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

HenkdeVries

HenkdeVries

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2011 - 22:05

Het experiment dat je beschrijft is een terugtitratie. Daarbij worden twee reacties uitgevoerd. Eerst laat je (NH4)2SO4 reageren met een overmaat NaOH (=x) en na verwijdering van het gevormde NH3 titreer je het overtollige NaOH (=y) met een oplossing van H2C2O4. De hoeveelheid NaOH die heeft gereageerd met (NH4)2SO4 is dan gelijk aan x-y.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures