Springen naar inhoud

Voortplantingssnelheid geluid door co2

• Log in om te kunnen reageren

gijsberg

gijsberg

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2011 - 22:43

Dag allemaal,

Met een practica onderzoek ik de geluidssnelheid. Hoewel de practica niet echt tot mijn vraag behoort, helpt het misschien met de beeldvorming. Ik heb een buis aan de ene kant open en aan de andere kant gesloten. Aan de bovenkant een geluidsbron die aangesloten is op een toongenerator. De lengte van de buis kan ik veranderen door water hoger of lager in de buis te laten staan. Er ontstaat een staande golf in de buis en bij de juiste hoogte treed er resonantie op. Bij verschillende hoogtes te noteren waar de knopen zich bevinden kan ik de golflengte berekenen. De golflengte vermenigvuldig ik met de frequentie en viola de geluidssnelheid.

Ik heb de proef in lucht uitgevoerd als in CO2. Ik zou verwachten dat de geluidssnelheid in CO2 sneller zou zijn aangezien geluid zich sneller verplaatst in een medium met een grotere dichtheid.

Dit is dus niet zo. Ik kwam op een geluidssnelheid uit van 270 m/s en de theoretische waarde bij een kamertemperatuur van 22 graden Celsius is 267,8 m/s.

Hoe komt het dat geluid zich langzamer voortplant in CO2 dan in lucht?

Mvg Gijs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2011 - 02:12

Ik zou verwachten dat de geluidssnelheid in CO2 sneller zou zijn aangezien geluid zich sneller verplaatst in een medium met een grotere dichtheid.

streep dat "aangezien" maar door, dat sprookje kom je vaker tegen, en is waarschijnlijk ooit de wereld ingekomen omdat de stoffen ijzer-water-lucht van hoge dichtheid naar lage dichtheid ook van hoge geluidssnelheid naar lage geluidssnelheid gaan. Lichtvoetig wordt voorbijgegaan aan het feit dat ijzer een vaste stof is, water een vloeistof en lucht een gas.

Maar de waarheid is anders. In het algemeen: sneller bij grotere bulkmodulus (stijfheidscoëfficiënt) (en dus sneller in de meeste vaste stoffen vs meeste vloeistoffen vs meeste gassen) en langzamer bij grotere dichtheid.
Dat laatste is redelijk logisch: een zwaar blokje aan een veer trilt ook langzamer dan een lichter blokje.

http://physics.info/sound/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gijsberg

gijsberg

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2011 - 12:34

Dankjewel voor de snelle reactie. Ik heb de site opgezocht, maar het helpt mij nog niet echt voor de beeldvorming.
Ik kan voor mijzelf nog geen duidelijk antwoord formuleren hieruit. Ik zie het verband nog niet.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2011 - 13:11

een geluidsgolf is een longitudinale golf

Lwave_1_.gif
(bron:kettering)
NB: laat je niet foppen door gezichtsbedrog: er zijn géén moleculen die op een golf naar het einde van de pijp reizen. Dit verschijnsel is geheel analoog aan een stadion-wave.
vraag je af: waar kan ik makkelijker en dus sneller een heen en weer gaand signaal doorheen sturen:door een gas bestaand uit zware- of uit lichte moleculen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

gijsberg

gijsberg

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2011 - 20:21

bedankt voor je antwoord ik snap het. Inderdaad ik had de verkeerde soort golven in mijn hoofd.
Dankjewel Jan

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2011 - 20:30

komt omdat we longitudinale golven vaak weergeven als een grafiek van bijv de variatie in druk tegen afstand, wat dan een afbeelding geeft als van een transversale golf.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures