[chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

[chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Hallo,

Ik ben vandaag naar een voorstelling geweest van 'Chemie is magie'. Dat was iets in Belgie om de jeugd aan te moedigen om chemie te volgen later.

Soit, ik zag daar net een voorbeeld van zuivere energie met water. Wat ze daar hadden gedaan, is eerst elektrolyse van water d.m.v. zonnecellen. Dan kreeg je O2 en H2 in 2 aperte 'proefbuizen'. En daar werden dan deze twee samengevoegd tot opnieuw water en dan krijg je dus energie. 2H2 + O2 -> 2H2O + energie en die energie wordt dus gebruikt om een klein propellertje te laten draaien.

Deze proef wil ik dus ook praktisch uitvoeren, alleen weet ik niet goed hoe eraan te beginnen. De elektrolyse moet me normaal wel lukken, maar daarna om O2 en H2 samen te voegen, hoe vangt men die energie dan op?

Als jullie een website kennen waar men hier ook over spreekt, mag je die altijd geven.

Bedankt

Nicolas

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Ik denk dat ze een brandstofcel gebruikten om de energie die vrijkomt bij de reactie van H2 en O2 tot water te benutten in de vorm van electrische energie.

Hier is een handige link over brandstofcellen:

http://science.howstuffworks.com/fuel-cell1.htm

Ik weet niet hoe makkelijk het is om zelf zo'n cel te bouwen: aangezien je een vrij speciaal membraan nodig hebt kan dat wel eens lastig worden. Maar misschien dat je een bestaande brandstofcel kan gebruiken?

Berichten: 51

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Ze gebruikten inderdaad een brandstofcel om de energie om te zetten. Ik denk toch dat ik een bestaande ga gebruiken. Anders wordt het redelijk lastig. Weet iemand mss waar ik daar aan kan geraken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

helaas dat weet ik niet. Een brandstofcel is niet de enige manier om hier energie uit te winnen. Knalgas is een simpel alternatief.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 51

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

op http://www.fuelcellstore.com/ kan ik onderdelen kopen geloof ik, maar dat kost allemaal zooo veel. En normaal gezien moet ik zelf iets bouwen. Dus en gemaakt waterautootje is niet de bedoeling.

mss brengt die site jullie op ideen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Als je zelf iets wilt bouwen (dat het ook doet) met een brandstofcel, dan kan ik je zeggen dat het je niet gaat lukken. Tenzij je er klauwen met geld tegenaan gooit. (dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me)

je zou een raketje kunnen proberen te maken met het knalgas dat je verkrijgt door electrolyse.

hoe dit moet ga ik je niet vertellen. Ons vuurwerk en explosieven beleid verbied dit
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Ik zou in ieder geval het waterstofgas en zuurstofgas dat je verkrijgt nooit gemengd ergens in stoppen. Waterstof op zich in een ballon is al link genoeg!

Berichten: 51

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Dit zijn echt wel heel kleine hoeveelheden hoor van waterstof enzo, het is geen ballon waterstof. Maar jullie zeggen dus dat ik een ander onderwerp moet kiezen? Als ik zo lees... een raketje maken, hmm, zie ik niet echt zitten

Maar op http://www.sci-toys.com/scitoys/scitoys/ec.../fuel_cell.html ik zou dit kunnen doen en in plaatst van de meter kan ik een propeller ofzo aansluiten en laten draainen? Zou dit mogelijk zijn?

Alleen "One foot of platinum coated nickel wire" kost 30€ ofzo op die website, kan ik dat niet ergens goedkoper vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Dat zou moeten kunnen werken. Ik ben er van overtuigd dat je echter niet genoeg energie krijgt om het hele gevaarte voort te bewegen. Aangezien dat toch je doelstelling is, kan ik je aanraden een andere mogelijkheid te kiezen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 51

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Nee gewoon een klein propellertje laten draaien, dat moet toch genoeg zijn?

Alleen die platinum coated nickel wire, weet er iemand hoe ik daar aan kan geraken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

daar kopen? anders zou ik het echt niet weten. Je zou het altijd bij de plaatselijke ijzerwinkel kunnen proberen (ik schat je kans van slagen bij zo'n winkel op nagenoeg 0% in)

Probeer eens uit te zoeken hoe ze deze dingen maken, dan zou je het misschien zelf kunnen maken. Zelf al kan je het niet zelf maken, dan weet je toch de theorie hoe ze dit maken. Dit verwerk je in je verslag, je bent beter met het onderwerp op de hoogte en je docent stelt dit waarschijnlijk ook zeer op prijs.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 51

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Hmm, mja, moet toch ergens te vinden zijn? Eigenlijk werkt het als een 'catalyst'. pf anders andere manier zoeken om dit te doen, ik heb al een low voltage motor gevonden

Berichten: 51

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Ik heb de platinium nickel wire gevonden op internet, kost 10 dollar dat moet wel lukken. Dus nu zou mijn proef wel moeten lukken é, ik heb een low voltage motor om daar aan te sluiten ipv die meter. Zo kan ik de energie aantonen die men uit water kan halen.

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

In een waterstof-zuurstof brandstofcel moeten natuurlijk deze beide gassen gescheiden zijn. In veel boeken en websites hierover zie je dat beide gassen gescheiden blijven in twee compartimenten. Evenals de beide electrolieten.

Het grote probleem zit hem in de katalyse. Het oxyderen van H2 moleculen aan een electrode gaat niet zomaar. Daaraan moet iets voorafgaan; de dissociatieve adsorbtie reactie H2 ---) 2H(ads) . Dat gaat alleen maar goed aan een katalyserend elektrode oppervlak. Meestal kiest men daarvoor geplatineerd platina. Maar dat oppervlak moet wel regelmatig geregenereerd worden. Ook het membraan tussen beide compartimenten moet af en toe vervangen worden. Aan de zuurstofelectrode in het kathodecompartiment

zitten ook katalyseproblemen verbonden. Een O2-molecule ineens met 4

electronen reduceren lukt niet. Het moet hier, net als in de levende natuur, in stapjes van twee electronen tegelijk. En daardoor krijg je in praktijk een veel lagere celspanning ( 0.7 V.) dan de theoretische waarde (1,23 V.)

Laat je niet misleiden door fraaie tekeningen en reactievergelijkingen. De cel moet geheel demontabel zijn om de electrodes regelmatig te regenereren. Als je zelf een brandstofcel maakt, bijvoorbeeld in een glazen H-vormige cel met een membraan of een poreus tussenstuk zul je merken dat je wel een celspanning krijgt maar dat je aan die cel nauwelijks een stroom kunt ontrekken. Dus de energieopbrengst blijft gering, ondanks de EMK van 0.6 a 0.7 Volt die je kunt bereiken. Maar celspanning is nog geen energie ! H. Zeilmaker

Re: [chemie, eindwerk (pws)] Brandstofcel

Hmm maja met deze proef (http://www.sci-toys.com/scitoys/scitoys ... _cell.html) kan ik het toch zeker aantonen hoe men energie uit water haalt. Of heb je een betere proef?

Reageer