Springen naar inhoud

Uitdrukking van een onbekend eiwit in weefsels

• Log in om te kunnen reageren

BarbaRatje

BarbaRatje

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2011 - 16:01

Recentelijk is me een vraagstuk voorgelegd over de uitdrukking van een onbekend eiwit in verschillende weefsels.

Het onbekende eiwit in kwestie is afkomstig van een muis. Je hebt een reageerbuis met zuiver eiwit tot je beschikking, en moet met moleculair biologische technieken achterhalen in welke weefsels in de muis het eiwit tot uitdrukking komt.

Het lijkt mij dat, om daar achter te komen, het nodig is om eigenschappen als iso-elektrisch punt en formaat van eiwit X te vergelijken met de eiwitten aanwezig in verschillende weefsels door middel van bijvoorbeeld een Western Blot, of om eiwit X te labelen door middel van IHC of radioactieve isotopen. In beide gevallen loop je echter tegen een probleem op.

Het zou ongelofelijk lang duren om een Western Blot uit te voeren voor elk weefsel aanwezig in een muis. Om iets te labelen door middel van IHC moet je weten welke antigenen zich op het oppervlak van het eiwit bevinden, en daar is geen informatie over beschikbaar (hoewel dit wellicht verkregen kan worden door uitgebreid testen). Het is vrijwel onmogelijk om een eiwit in de cel radioactief te labelen zonder alle andere eiwitten ook radioactief te labelen, wat je niets zou opleveren.

Zijn er andere mogelijkheden om erachter te komen waar in het lichaam van de muis eiwit X tot uitdrukking komt? Hoe worden dergelijke problemen normalitair aangepakt? Wellicht is er iets mis met mijn redenering, aangezien ik niet erg bekend ben met de technieken die worden gebruikt om de locatie van een eiwit te bepalen.

Bedankt!
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2011 - 16:13

Je zit met het ontwikkelen van een antilichaam op de goede weg. Aangezien je niet weet welk gedeelte van je eiwit vrij is voor je antilichaam om te binden (zoals je zelf correct aangeeft) kan je simpelweg een poly-klonaal antilichaam ontwikkelen.

Met dit antilichaam is het vervolgens relatief eenvoudig om je IHC uit te voeren, coupes maken van je te analyseren weefsels en stainen maar.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures