Berekeningen voor zonne-energie en straling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Berekeningen voor zonne-energie en straling

Ik zie regelmatig op het internet filmpjes over parabolische spiegels en fresnell lenzen waarmee de zon wordt gebruikt om in rap tempo iets te laten koken of ontvlammen (zelfs brandende stenen gezien).

Nu is dit volgens mij allemaal op het heetst van de dag of in zonnige landen, en ik vraag me af welke formules je kunt gebruiken om uit te rekenen hoeveel zonne-energie en oppervlakte je nodig hebt om een bepaalde temperatuur te bereiken.

Dus iets van energie x oppervlakte = temperatuur ? :-)

Welke formules zou ik mij eens moeten inlezen?

Ben ook benieuwd hoeveel zonne-energie ik in mijn achtertuin krijg op verschillende tijden (bijvoorbeeld vandaag tussen 12:00 en 12:10 op 1 vierkante meter).

Iemand een goede bron?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekeningen voor zonne-energie en straling

http://www.knmi.nl/klimatologie/achtergron...n_Nederland.pdf

misschien wat gedateerd, maar een mooi stuk literatuur niettemin.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekeningen voor zonne-energie en straling

Dus iets van energie x oppervlakte = temperatuur ?
Zo simpel is het niet.

Stel de zonnestraling is in de zomer rond het middaguur 1000 W/m2 (loodrecht op de zon) en je hebt een spiegel van 1 m2 die 90 % van de straling weerkaatst dan geeft die spiegel dus 900 W af, min of meer hetzelfde als een magnetron.

Als je met die 900 W een voorwerp opwarmt zal zijn temperatuur stijgen tot een evenwicht bereikt is zodanig dat het voorwerp precies die 900 W verliest door uitstraling en convectie. Wat die temperatuur zal zijn hangt af van zijn grootte, vorm, absorptiecoefficient en emissiecoeffient, en van de luchttemperatuur en de luchtsnelheid.

Op dit moment is de zonnestraling slechts in de orde van 100 W/m2 en zou je niets bereiken met zo'n spiegel.
Ben ook benieuwd hoeveel zonne-energie ik in mijn achtertuin krijg op verschillende tijden
Waar woon je?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer