Magneet laten zweven op een magneet veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Magneet laten zweven op een magneet veld

hallo,

Voor een PO bij mij op school zou ik graag willen kijken of ik een magneet kan laten zweven op een door andere magneten gecreëerd magneetveld. ik zat zelf te denken om de magneten met de plus of min pool naar 'boven' gericht in een halve bol vorm te plaatsen en vervolgend kijken of ik dan met een magneet met dezelfde pool aan de onderkant op het magneet veld kan laten zweven.

is dit een te doen project of loop ik nu maar wat onzin uit te kramen?

tevens kwam ik dit op internet tegen: http://www.megagadgets.nl/nl/producten/ant...latform-p-1512/

alleen werkt dat niet op hetzelfde principe geloof ik? is er een manier om dit idee versimpelt na te maken?

groetjes

kiko

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Magneet laten zweven op een magneet veld

Je kunt het problemen, maar het is zeker niet zo eenvoudig als het er uit ziet. Je moet een magnetisch veld maken, waarin als het ware een 'kuiltje' zit, en dat is niet vanzelfsprekend.

Hoeveel tijd heb je om er aan te besteden? Ik denk dat dit nogal hoog gegrepen is...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7

Re: Magneet laten zweven op een magneet veld

ja dat is inderdaad een beetje het probleem we hebben niet veel tijd mischien in totaal een uurtje of 6-8 om het in elkaar te zetten. Ik dacht zelf ook dat je zo'n soort kuiltje moet maken, maar is dit zo lastig dan? is het niet mogelijk om dus van tevoren te bereken hoe groot het magneet veld per magneet is en dan dus uit te rekenen op welke afstand je de magneten van elkaar moet zetten om zo'n 'kuiltje' te maken?

het uit eindelijk onderzoek is eigenlijk het volgende:

1. ik wil de zwevende magneet laten draaien en dan kijken welke wrijving factoren en mee spelen en hoe groot deze zijn.

2. ik wil kijken hoe sterk het magneet veld is. dit zou ik dan willen doen door te kijken hoeveel kracht er op de zwevende magneet gezet moet worden voordat deze het begeeft.

het is of onderzoek 1 of onderzoek 2 niet allebij ^^

Berichten: 2

Re: Magneet laten zweven op een magneet veld

Vrouwe kmeni of wellicht heer kmeni,

Tijdens een lesje techniek( gastdocent) voor groep 3 en 4 van een basischool heb ik een reageerbuisje genomen.

Op de bodem leg ik een maneet ( moet er uiteraard goed in passen) en daarna laat ik er een tweede magneet in vallen.

Voorwaarden:

De onderste magneet met b.v. de zuidpool naar boven en de vallende magneet met de zuidpool naar benede.

De tweede magneet moet vrij strak passen( anders kantelt het ding tijdens het vallen en trekt de liggende mangneet juist aan).

Als het goed gaat zie je de magneet vallen en ( soms- afhanbkelijk van de sterkte) de vallende magneet blijft keurig enkele centimeters boven de bodem zweven.

M.vr.gr.v.

Curiosa

Reageer