Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

UIT HET HUISWERKFORUM:
Safe schreef:Afspraak: De vierkantswortel uit een niet-negatief getal is niet-negatief.

Of: de vierkantswortel uit een positief getal is positief en de vkw uit 0 is 0.
Ik zal de laatste zijn om Safe tegen te spreken :P .

Maar waarom?

2 x 2 = 4

-2 x -2 = 4

;) 4 , een functie die ik in al mijn eenvoud als de inverse van kwadrateren beschouw, zou dan toch ook zowel oplossingen +2 als -2 moeten toestaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 373

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Ik zou zeggen dat het gewoon heel vervelend zou zijn als je bij elke wortel die je neemt moet aangeven welke je bedoelt. Het is wat het opschrijven betreft volgens mij gewoon een handigheid om met elkaar af te spreken dat als we
\(\sqrt{4}\)
zeggen, we 2 bedoelen, en niet "2 of -2". Binnen de reële getallen kunnen we -2 schrijven als
\(-\sqrt{4}\)
"2 of -2" dan ook schrijven als
\(\pm \sqrt{4}\)
.

Het is een handige conventie, ook gezien het feit dat
\(\sqrt[3]{8}\)
wel 2 kan zijn, maar niet -2.

Binnen de complexe getallen wordt het een beetje anders. Dan heeft elke n-degraadsvergelijking n oplossingen, en dus elk getal n n-demachtswortels (voor alle gehele positieve n). Daar zit je vaker in de situatie dat het niet uit maakt welke wortel je kiest.
\(\sqrt[3]{8}\)
kan dan ook
\(-1 \pm \sqrt{3} i\)
zijn. Maar ik gok dat in het huiswerkforum we impliciet aannemen dat we in de reële getallen zitten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Als je beide oplossingen toestaat is [wortel]x geen functie meer. Dat lijkt me niet handig bij het noteren van formules, waar je dan voortaan overal nog eens absolute waardes moet rond zetten.

Men neemt dus als conventie enkel de positieve waarde:
\(\sqrt{x^2}=|x|\)
(als
\(x\in\mathbb{R}\)
)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

;) 4 , een functie die ik in al mijn eenvoud als de inverse van kwadrateren beschouw, zou dan toch ook zowel oplossingen +2 als -2 moeten toestaan?
Een functie heeft per definitie de eigenschap, dat aan elk origineel hoogstens één beeld wordt toegevoegd. Om een inverse te kunnen hebben moet een functie bovendien bijectief zijn. De kwadratische functie heeft dus alleen een inverse als het domein wordt beperkt tot een interval waarop hij monotoon stijgend of monotoon dalend is.

De inverse van x^2 op domein <-10,0> is wel degelijk de negatieve wortel van x, dus -[wortel]x.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Stel het volgende, wat is:
\(\sqrt{4}+\sqrt{9}\)
Je krijgt 4 antwoorden, en welke wordt dan bedoeld?

We hebben de noodzaak voor een functie (sqrt(x)) te kiezen, dwz een eenduidig verband tussen argument en functiewaarde.

Berichten: 7.068

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Zie ook principal square root voor wat info...

Berichten: 27

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Een wortel is zover ik weet altijd het omgekeerde van een Kwadraat.

als het kwadraat van -2 inderdaad 4 is (want ik heb nog geen negatieve getallen).

zou ik zeggen dat de wortel van 4 inderdaad 2 en 2- is.

het is allen wel raar dat uit een som 2 antwoorden komen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

Een wortel is zover ik weet altijd het omgekeerde van een Kwadraat.
Je hebt het nu over een vierkantswortel (ook wel kort: wortel).

We zeggen niet het omgekeerde (want het omgekeerde van 4 is 1/4) maar de inverse van een kwadraat. Dat wil niet anders zeggen dat de manier waarop je het kwadraat bepaald weer terug aflegt.

getal ->kwadrateren -> getal in het kwadraat

getal <-vierkantswortel nemen <- getal in het kwadraat
het is allen wel raar dat uit een som 2 antwoorden komen!
Wat voor soort sommen maak jij, komen daar letters in voor?

Berichten: 4

Re: Wortel niet onvoorwaardelijk inverse van kwadraat?

eigenlijk was het vroeger zo dat als je een vierkantswortel van een getal naar dit de inverse van een kwadraat was, maar om dit toe te passen bij functies heb je een tegenspraak met de definitie van een functie nl. voor elke x waarde is er slechts 1 y-waarde. dus als men x² zou inverteren zou je 2 y-waarden krijgen en klopt de definitie niet meer.

Daarom is er een afspraak gekomen waarbij de wortel positief of negatief is en net zoals bij een positief getal schijven we het + teken niet bij een wortel en het - teken wel dus je hebt zowel een - als + wortel die samen de inverse van het kwadraat zijn.

Reageer