Eb & vloed

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 306

Eb & vloed

Ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaaten en heb hem hier maar gezet in 'natuurkunde' omdat de vraag met de natuur te maken heeft.

we weten allemaal dat de maan ervoor zorgt dat we eb en vloed hebben. de aantrekkingskracht van de maan heeft zn effect op het water, waardoor niet overal op de aardbol evenveel water staat. het water gaat als het ware elipsvormig om een bolvormige aarde, en doordat de aarde 'onder het water doordraait' staat het water 2 keer per dag iets hoger en 2 keer per dag iets lager.

Mijn vraag is nu waarom we 2 keer per dag eb en vloed hebben, en niet 1 keer per dag. Je zou verwachten dat door de aantrekkingskracht het water ahw eivormig om de aarde gaat, waarmee je dus 1 keer op het laagste punt en 1 keer op het hoogste punt komt. Echter is dit dus niet zo, het water gaat ellipsvormig om de aarde met dus 2 hoogte en laagtepunten.

Edit: misschien dat dit plaatje het nog iets verduidelijkt

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eb & vloed

Geen scherp verhaal en wie het beter kan, ga je gang.

Het oceaanwater dat het verst van de maan is, wordt 'het minst' aangetrokken door de maan en

blijft daardoor wat achter bij de aarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Eb & vloed

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Eb & vloed

Met de topics die Jan van de Velde aandraagt kan dit topic op slot.

Gesloten