Harmonische trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 88

Harmonische trilling

In welk punt van een Harmonische Trilling is de kinetische energie gelijk aan de potentiële energie?

Ik dacht aan mits beide leden kA²/2 hebben, we deze kunnen schrappen en dan zou de fase gelijk moeten zijn aan pi/4.

Maar deze klopt niet, volgens mijn boek is het antwoord: +/- Asqrt(2)/2

Hoe komen ze hieraan? Een duwtje in de juiste richting zou me verder helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Harmonische trilling

Je weet wellicht dat de som steeds kA²/2 is; dus wanneer ze gelijk zijn, is elke bijdrage kA²/4.

Gebruik nu de uitdrukking voor de kinetische of de potentiële energie; welke is het handigst...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Harmonische trilling

harmonisch.png
harmonisch.png (9.99 KiB) 123 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Harmonische trilling

Bellerophr0n schreef:In welk punt van een Harmonische Trilling is de kinetische energie gelijk aan de potentiële energie?

Ik dacht aan mits beide leden kA²/2 hebben, we deze kunnen schrappen en dan zou de fase gelijk moeten zijn aan pi/4.

Maar deze klopt niet, volgens mijn boek is het antwoord: +/- Asqrt(2)/2

Hoe komen ze hieraan? Een duwtje in de juiste richting zou me verder helpen.
Het is niet de fase die gevraagd wordt maar de uitwijking waarbij de twee energiëen aan mekaar gelijk zijn.In de Epot komt een sin²( :Omega:t) voor en in de Ekin komt cos²( :Omega:t) voor. Daar de som van de twee energieën de totale energie is en ze aan mekaar gelijk zijn krijgen we voor de fase pi/4 en en voor de uitwijking in absolute waarde Asqrt(2)/2.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Harmonische trilling

Maar die omweg via de tijd of fase is niet nodig; zie mijn vorige reactie, het kan heel eenvoudig.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer