Niet alledaagse vragen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Niet alledaagse vragen

ik dacht dat ik redelijk wat wist van chemie

tot iemand mij eigenlijk een paar eenvoudige vragen stelde waar ik het antwoord niet op wist:

-organische chemie beschrijft C-verbindingen die vaak voorkomen in levende wezens, kan die soort van chemie dan ook de opbouw van levende wezens beschrijven?

-kan men dan ook een reactie vormen met bijvoorbeeld hout

ik bedoel wij schrijven zovaak reacties uit met NaCl, HCl ofzo, maar nooit met hout

- kan men dan de biologie ook verklaren op chemisch niveau?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Niet alledaagse vragen

urbanus schreef:ik dacht dat ik redelijk wat wist van chemie

tot iemand mij eigenlijk een paar eenvoudige vragen stelde waar ik het antwoord niet op wist:

-organische chemie beschrijft C-verbindingen die vaak voorkomen in levende wezens, kan die soort van chemie dan ook de opbouw van levende wezens beschrijven?
Ja, dit is het vakgebied van de biochemie c.q. moleculaire biologie
-kan men dan ook een reactie vormen met bijvoorbeeld hout

ik bedoel wij schrijven zovaak reacties uit met NaCl, HCl ofzo, maar nooit met hout
Hout is samengesteld uit verschillende stoffen, en je kunt dus niet zomaar één formule aangeven voor "hout". Maar je kunt wel stellen dat het voor een groot deel uit suikers (of suiker-achtige stoffen) bestaat, en als gevolg daarvan komt de verhoudingsformule ongeveer overeen met C6H10O5. Dat betekent dus niet dat hout uit dergelijke moleculen bestaat, maar de genoemde elementen komen in deze verhouding voor in hout.

Met dit als basis kun je reactievergelijkingen opschrijven, bijvoorbeeld voor de verbranding van hout.
- kan men dan de biologie ook verklaren op chemisch niveau?
Ja, dit kan. Dat wil overigens niet zeggen dat alles al verklaard c.q. beschreven is. En het wil al helemaal niet zeggen dat dergelijke verklaringen altijd veel toe te voegen hebben. Veel onderdelen van de biologie kun je prima beschrijven zonder je druk te maken om de onderliggende chemische procesen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer