Afleiding formule zwaartepunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Afleiding formule zwaartepunt

In mijn boek zeggen ze dat het krachtmoment M op een vlak V geldt dat M = O(V) * x_z. Waarbij x_z de positie van het zwaartepunt is. Nu stond erbij dat M = F * r, oftewel kracht maal arm. Waarom x_z de arm is snap ik wel. Wat ik echter niet begrijp, is waarom de oppervlakte van V de kracht voorstelt. Moeten de dichtheid van het oppervlak en de valversnelling ook niet meegerekend worden in de formule? (Mocht het nodig zijn dan zal ik wel een plaatje uploaden.) Ik begrijp overigens wel dat dichtheid en valversnelling wegvallen als je deze vergelijking voor het krachtmoment en de vergelijking verkregen door sommering aan elkaar gelijk stelt, ik vraag me alleen maar af waarom M = O(v) * x_z een correcte formule is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afleiding formule zwaartepunt

De figuur waarover je spreekt bevat blijkbaar 1 symmetrieas.

Als de figuur geen symmetrieassen heeft, moet je de momentenstelling toepassen ten opzichte van de x-as ,maar ook ten opzichte van de y-as.

De oppervlakte van de figuur wordt als vertikale kracht naar beneden veronderstelt. Eventuele gaten in je figuur mag je dan als vertlkale kracht naar boven veronderstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Afleiding formule zwaartepunt

De oppervlakte van de figuur wordt als vertikale kracht naar beneden veronderstelt.
Zou je kunnen toelichten waarom dit is toegestaan? Een oppervlakte is immers geen kracht, tenzij je deze oppervlakte eerst vermenigvuldigt met de dichtheid en de valversnelling, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afleiding formule zwaartepunt

De verklaring hiervoor heb je zelf al gegeven in je eerste bericht.

De uitleg die je gaf klopt helemaal.

Geef als je wilt een opgave.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Afleiding formule zwaartepunt

Het is niet zozeer een opgave waar ik moeite mee heb, daarbij hoef je alleen maar de gevonden formule toe te passen. Ik zal proberen om mijn probleem op een duidelijkere manier te formuleren maar mocht dit niet lukken dan zal ik de desbetreffende pagina van mijn boek wel scannen.

Het boek leidt op twee verschillende manieren een formule voor het krachtmoment af. Bij gelijkstelling van deze formules vallen de massa en de valversnelling weg, dat snap ik. Maar mijn probleem is het feit dat het boek zegt dat

M = O(V) * x_z. Dus dat krachtmoment de oppervlakte van V is keer de (horzontale) afstand tot het zwaartepunt. Bij deze vergelijking stellen we geen krachtmomenten aan elkaar gelijk, dus de massa en de valversnelling kan je niet wegdelen, volgens mij tenminste. Dus waarom gebruikt men hier geen kracht maar de oppervlakte in de formule voor het krachtmoment?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afleiding formule zwaartepunt

Zou je de desbetreffende pagina uit je boek willen scannen?

Dan kan ik beter zien waar het probleem zit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afleiding formule zwaartepunt

scan0006.jpg
scan0006.jpg (335.65 KiB) 252 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Afleiding formule zwaartepunt

scannen0010.jpg
scannen0010.jpg (407.58 KiB) 248 keer bekeken
Ik heb in groen omcirkeld waar ik problemen mee heb. Ik snap niet waarom dichtheid en versnelling weggelaten worden, je kan die in dit geval niet wegdelen. (Afbeeling komt uit Getal & Ruimte, deel 4).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afleiding formule zwaartepunt

Het staat fout in je boek.

Je moet M vervangen door het statisch moment S
\(S=\int_{a}^{b} x\cdot f(x)\cdot dx=x_{z}\cdot A\)
\(M=\rho\cdot d \cdot g \cdot S\)

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Afleiding formule zwaartepunt

Oké dan, dat verklaart het. Bedankt voor de hulp.

Reageer