Ladingen overbrengen, vraagje?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Ladingen overbrengen, vraagje?

Hey, ik heb een vraagje waar ik maar niet aan uitgeraak wat het juiste antwoord zou kunnen zijn.

Je hebt een electroscoop die negatief geladen is, die bevat dus een overmaat aan elektronen. En je houdt in de nabijheid een neutraal geladen metalen staaf, die dus GEEN aanraking vertoont met de electroscoop. nu is mijn vraag, wat gaan de elektronen doen in die electroscoop?

Worden zijn naar onder geduwd, komen zijn naar boven in de elektroscoop of gebeurt er helemaal niks?

Groetjes

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Ladingen overbrengen, vraagje?

Ik denk dat de armen van de electroscoop iets zullen zakken. Omdat de negatieve lading in de electroscoop in de eerste instantie gelijk is verdeeld, zal de staaf die in de buurt gehouden wordt influentie ondervinden (zeg ik het zo goed?) en zullen de electronen in de staaf voor zover mogelijk wat weggeduwd worden, meer uit de buurt van de electroscoop. Het stuk van de staaf dat nu dichterbij de electroscoop zit, krijgt hierdoor een kleine positieve potentiaal (door het plaatselijke, kleine tekort aan electronen). Hierdoor worden de electronen in de electroscoop op hun beurt wee een klein beetje aangetrokken tot de staaf. Omdat de overmaat aan electronen eerst gelijkelijk was verdeeld over de electroscoop, zal die overmaat nu iets afnemen nabij de platen (de electronen die aangetrokken worden tot de staaf moeten toch ergens vandaan komen...), en zullen de platen zakken. Hoe sterk dit effect precies is kan ik je niet zeggen - dat ligt aan veel andere factoren. Maar dat de platen zakken lijkt me het goede antwoord.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ladingen overbrengen, vraagje?

Het antwoord van Brinx lijkt mij correct.

Alleen heeft het onderwerp niet zo veel met scheikunde te maken.

Berichten: 15

Re: Ladingen overbrengen, vraagje?

oké, ik ben eruit.

Bedankt!

Reageer