Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Hallo,

Wie weet hoe het precies zit met Hyacinthus en Krokos? Wie werd er door een discus verwond (hyacinthus of krokos?), en wie werd vervolgens door zijn geliefde in een bloem veranderd en bij wie gebeurde dat spontaan uit druppels bloed? De verhalen op internet vertellen de ene keer dat Hyacinthus door een discus verwond werd en door Hermes/Mercurius veranderd werd in een bloem, en de andere keer dat Krokos door discus verwond werd en door Apollo veranderd werd in een bloem.

Alvast bedankt!

Veronica

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Hyakinthos/Hyacinthus is gedood door een discus. Die discus zou door Apollo (zijn geliefde) gegooid zijn en -al dan niet door de Windgod Zephyros uit koers geblazen- tegen het hoofd van Hyakinthos terecht gekomen zijn.

Apollo was zo verdrietig dat hij niet wilde dat Dodengod Hades het lichaam van Hyakinthos kon ophalen. Daarom schiep Apollo uit het bloed van Hyakinthos de bloem hyacinth.

Krokos ken ik niet. Ik kan me voorstellen dat je iets bedoelt in de richting van de bloem krokus, die in het grieks inderdaad krokos heet. Daarover bestaan bij mijn weten echter geen mythen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Krokos ken ik niet. Ik kan me voorstellen dat je iets bedoelt in de richting van de bloem krokus, die in het grieks inderdaad krokos heet. Daarover bestaan bij mijn weten echter geen mythen.
Toch wel: over Krokos wordt een gelijkaardig verhaal verteld als over Hyakinthos, zie
Wie werd er door een discus verwond (hyacinthus of krokos?), en wie werd vervolgens door zijn geliefde in een bloem veranderd en bij wie gebeurde dat spontaan uit druppels bloed?
Ze hoeven mekaar niet uit te sluiten. Door de orale traditie van mythen en sagen en omdat ze op verschillende plekken door verschillende personen in één of andere vorm zijn neergeschreven zul je verschillende versies van eenzelfde verhaal aantreffen, en gebeuren er gelijkaardige zaken bij verschillende mythische personages. Er is niet zoiets als de "juiste" variant van het verhaal; op zoek gaan naar canon* is een moderne aangelegenheid. Zoals je in de Engelse wiki-entry kunt zien werd Hyakinthos ook geassocieerd met de iris, en werd hij volgens de Spartanen (
Verborgen inhoud
THIS. IS. SPARTA! ;)
) door Aphrodite, Athena en Artemis naar de hemel begeleid.

Het gegeven van het bloed van Hyakinthos en de tranen van Apollo die de bloem zijn eigenschappen geven komt uit Ovidius' metamorfosen. Ook dat is geen uniek gegeven, je vindt het ook terug in bijvoorbeeld het verhaal van Pyramus en Thisbe (niet toevallig ook door Ovidius neergeschreven), en later in Tristan en Isolde: een doornstruik groeit uit zijn graf naar het hare. En ook dit is maar één versie van het verhaal, in Wagners opera komt dit voor zover ik weet niet voor.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

(*) Voor je eigen, persoonlijke "canon" kies je natuurlijk gewoon de versie die jou het beste bevalt, da's het leuke eraan :P

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Toch wel: over Krokos wordt een gelijkaardig verhaal verteld als over Hyakinthos, zie wiki. De wiki-entry is helaas ook niet zo uitgebreid en geeft geen verdere bronnen.
Ik kende het niet, maar zoals ik het begrijp is het vrijwel hetzelfde verhaals als van Hyakinthos en Apollo, maar dan met andere personen. Wat ik wel apart vind is dat het lemma alleen op de Engelse Wiki staat. Er is zelfs geen Griekse variant van. Sterker nog: op de Griekse wiki-lemma over de krokus wordt -zover ik Grieks begrijp, wat maar beperkt is- ook niet gerept over een mythologische oorsprong van de naam van de bloem cq relatie met mythologie.

Wat ik wel kan vinden (op de engelse wiki) is dat de naam Krokus ook door de Grieken weer is geleend:
The name of the genus is derived from the Greek krokos (κρόκος). This in turn is probably a loan word from a Semitic language, related to Hebrew karkōm, Aramaic kurkama, Persian and Arabic kurkum, which mean saffron or saffron yellow.
Ik vraag me dus af in hoeverre er echt een oorsprong te vinden is van dit verhaal. Je zegt natuurlijk terecht mythen door millenia van orale overlevering in allerlei varianten ontstaan, maar de voor de hand liggende bronnen reppen er niet over. Sterker nog: het Wiki-lemma waar jij naar verwijst lijkt de enige bron te zijn die ik kan vinden (andere sites zijn simpelweg vertalingen over letterlijke overnames daarvan).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3

Re: Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Beste Ger en bese Ypsilon,

Heel veel dank voor jullie reacties. Ik ben vooral blij met de verwijzing naar de Engelse wiki, omdat daarmee de Krokus-discus variant wordt beschreven net zoals in het boek Florescence. Dan zijn er dus echt meerdere varianten gangbaar, en is het geen 'foutje' van de schrijvers van het boek Florescence.

Leuk om te weten omdat mijn vriend een bloembollenkwekerij heeft waar o.a. krokussen en hyacinten geteeld worden. Leuke achtergrondinfo!

Nogmaals dank.

Berichten: 3

Re: Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

mijn laatste reactie had ik al geschreven voordat Ger nogmaals reageerde. Als engelse wiki enige is (naast het boek Florescence) dat het verhaal met Krokus-discus noemt, blijft het toch een beetje twijfelachtig. Ben benieuwd welke bron Noël Kingsbury van het boek dan geraadpleegd heeft. Eens kijken of ik daar achter kan kome.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vraag over griekse mythologie: hyacinthus en krokos

Sterker nog: op de Griekse wiki-lemma over de krokus wordt -zover ik Grieks begrijp, wat maar beperkt is- ook niet gerept over een mythologische oorsprong van de naam van de bloem cq relatie met mythologie.
Maar dat hoeft niet noodzakelijk veel te betekenen: de Engelse wiki is vaak ook uitgebreider dan de Nederlandse wat zaken van Vlaamse of Nederlandse oorsprong betreft.

De Greek Myth Index vermeldt Crocus wel, en vermeldt de Metamorfosen en de Georgica (als ik die referenties tenminste goed interpreteer). Theoi vermeldt Krokos onder de geliefden van Hermes maar het verhaal wordt inderdaad "obscuur" genoemd.

Hier staat een hele verhandeling over de saffraankrokus, waarin verschillende versies van de mythe van Krokos vernoemd worden, helaas zonder bron. Wel met deze afbeelding:



Afbeelding

Crocus und Smilax werden in Blümen verwandelt.

Verdere bronnen zijn inderdaad nogal vaag. Hier en daar wordt Krokos vermeld als een mindere god (daemoon) voor vruchtbaarheid, Homeros gebruikt het woord alleen om naar de plant te verwijzen.

Reageer