[Natuurkunde - Elektro] Stroomsterkte verlagen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde - Elektro] Stroomsterkte verlagen?

Stel ik heb een sensor met [delta]U=5v , I= 50mA op de uitgangen. MAar hetgeen waarop ik het wil aansluiten, mag maar 10mA maximaal.

Wat moet ik dan doen? Een weerstand er tussen? (Nee toch, dat verlaagt U maar niet I, dacht ik).

Alvast bedankt,

Cindy

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [Natuurkunde - Elektro] Stroomsterkte verlagen?

Ik zou zeggen, zet twee weerstanden parallel achter je sensor en wel zo dat de ene weerstand 40 mA krijgt en de ander 10mA (verhouding weerstanden 1:4) en dan zet je hetgeen waarop je het aansluit in serie met de weerstand die 10 mA krijgt. (dan zou ik de weerstand die 10 mA krijgt variabel maken, zodat je de interne weerstand van hetgeen wat je aansluit nog kunt compenseren.

Als je het netter wil doen zou je ook nog kunnen werken met een transistorschakeling, zodat je je sensor weinig belast. Maar als dat niet nodig is zou ik voor de makkelijke optie gaan.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde - Elektro] Stroomsterkte verlagen?

Je zou iets specifieker kunnen zijn. Wat is het voor sensor? En wat betekent die I=50mA? Is dat de stroom die er altijd uit komt, of is dat de maximale stroom die hij kan leveren?

Het zou kunnen zijn dat je je zorgen maakt om een probleem wat helemaal niet bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: [Natuurkunde - Elektro] Stroomsterkte verlagen?

Zal wel 50mA zijn, dus zolang de verbruiker niet meer dan 50mA trekt is er geen probleem :wink:

Reageer