Springen naar inhoud

Valbaan vliegtuigbom


  • Log in om te kunnen reageren

#1

MarcelH

    MarcelH


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2011 - 15:31

Hallo,

Mijn lessen natuurkunde zijn al lang in de vergetelheid geraakt, vandaar deze noodkreet op dit forum. Korte achtergrond van mijn vraag:
1) op 20-12-1942 is een Engelse vliegtuigbom ingeslagen in het Venlose stadsdeel Blerick.
2) Meerdere getuigen hebben gezien dat het projectiel onder een relatief vlakke hoek naderde, de hoeken variëren tussen de 15-30 graden t.o.v. de grond
3) Na de bominslag zijn dunne scherven gevonden > dat wijst op óf een 4000 lbs óf 2000 lbs (luchtdruk)bom, cylindrisch vormgegeven (diameter zie hieronder).

Mijn boerenverstand zegt dat dit projectiel óf op lage hoogte met normale vliegsnelheid is afgeworpen óf op grotere hoogte, maar dan met een hogere vliegsnelheid.

De uitdaging

Is het mogelijk om in bijvoorbeeld Excel een soort rekenmodel met grafiekje te maken die mij in staat stelt, om op basis van de volgende (theoretische) variabelen enkele mogelijke valbanen van een vliegtuigbom te berekenen? Ik hoop zo te kunnen aantonen dat 1 v/d 2 onderstaande projectielen inderdaad onder een relatief vlakke hoek kan inslaan bij vliegsnelheden binnen onderstaande marge:

gewicht van de bom : óf 1800 kg, diameter 76 cm, 280 cm lang of 800 kg, diameter 47 cm, 250 cm lang
voorwaartse vliegsnelheid : tussen de 350 - 450 km/uur
inslaghoek : tussen 15-30 graden t.o.v. grond

Ik besef dat de (mij niet bekende) luchtweerstand van de bom en/of eventuele tegenwind hierin niet zijn meegenomen, maar wel weet ik dat de bommen niet erg aerodynamisch vormgegeven waren.

Wie o wie biedt hulp bij dit voor mij zo intrigerende vraagstuk? Bij voorbaat enorm bedankt, het is voor een historisch onderzoek.

Met vriendelijke groet,

drs. Marcel Hogenhuis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 februari 2011 - 17:33

Kwam de bom uit richting Duitsland,dan waren ze met eskaders op retour van het Ruhrgebied naar Engeland en was de vlieghoogte -ik taxeer 3 of 4km-vanwege afweergeschut of jagers en losten ze de vergeten bom om ook sneller te kunnen vliegen.

De vlakke inslaghoek wijst echter wel op een lagere vlieghoogte, en de bom zou een noodlossing kunnen zijn vanwege een mogelijke noodlanding zijn!

Is er een vliegtuig op een getaxeerde route neergeschoten,dan wel bezig met een noodlanding een paar km verder?

Was de bom uit richting Holland,dan mogelijk een foute orientatie en nmm. ook een wrs.noodlossing bij lage hoogte.

Aangezien de inslag in 1942 was,kan ik mijn verhaal over Jabo's op 300-400 m hoogte wel vergeten;deze schoten op alles wat bewoog eind 44 en begin 45,gingen vaak bijna verticaal naar beneden om lichte bommen af te werpen,dan wel met .50 te schieten.

#3

MarcelH

    MarcelH


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2011 - 15:08

Beste Oktagon,

Dank voor je snelle reactie, maar ik ben al grotendeels op de hoogte over wat die nacht zich allemaal heeft afgespeeld en wie met wat rondvloog. Ook heb ik een 'verdachte' in beeld waarvan de afworphoogte, tijd en bomlading bekend zijn.

Ik stelde mijn vraag juist, omdat ik vanuit de natuurkundige invalshoek wil kijken, of mijn vermoedens ook juist zijn. Als de afworphoogte binnen de marges valt die uit het gehoopte rekenmodel rollen, heb ik langs een andere weg een extra bevestiging/controle dat dit vliegtuig ook daadwerkelijk die bom heeft gelost. Niet om posthuum een bemanning de schuld in de schoenen te schuiven maar om eindelijk de mythe te ontzenuwen dat het projectiel een geheime test van de V-1 is geweest.

Van geallieerde toestellen die deze nacht verloren gingen, is de bomlading óf eerder afgeworpen óf niet relevant voor mijn vraag.

Hartelijke groet, Marcel Hogenhuis

#4

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2011 - 16:17

wrijving buiten beschouwing gelaten:

LaTeX

met h de hoogte van het vliegtuig in meters
vx de horizontale snelheid van het vliegtuig in meters/seconde
alpha de valhoek van de bom
g de valversnelling (= 9.81 m/s^2)

Waarbij ik op ongeveer 150 meter uitkom.
Dat kan een situatie zijn geweest waarbij een bommenwerper werd achtervolgd door een gevechtsvliegtuig en zijn last heeft weggegooid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 februari 2011 - 17:33

Als het een V1-test zou zijn geweest en het geval zou neergestort zijn zou je andere waarnemingen moeten hebben gehad.
V1's vlogen op ca. 1 km hoogte en je zag een soort sigaar ter lengte van een meter of vier met een staart omhoog aan het achtereind.Je hoorde ze op een paar km afstand aankomen op basis van een verbrandingsmotor (bromgeluid)

Als die dingen op een geplande,dan wel ongeplande plek gingen neerstorten,stopte de motor en gleden ze versneld naar beneden en ontploften en zouden ook plaatscherven moeten laten zien.Ze hadden ook bollen aan boord met een diameter van ca.40 cm omwikkeld met staaldraad.Wij dachten aan zuurstofopslag ,weer anderen aan bommen.

Een expirement aan iets dergelijks leverde bij ons in Oost Nederland een paar doden op.

Als de bommenwerper op een vlieghoogte van 150 m een zware bom afgooit,dan heeft die bom dezelfde horizontale uitgangssnelheid van de bommenwerper en ontploft verticaal onder het vliegtuig.

Maar je zou eens de RAF-archieven moeten napluizen om alle geregistreerde aanvallen op het Ruhrgebied in 1942 en
routes over Venlo te ontdekken.

Mogelijk: http://www.historyof....com/WW2-2.html





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures