Stalen plaat op damwand

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Stalen plaat op damwand

Voor mijn minor moet ik een berekeningen uitvoeren van stalen damwanden, nou ben ik tegen het volgende probleem aan gelopen. Het bepalen van een stalen plaat. De stalen plaat is op de damwand bevestigd en vangt de kracht van het anker op en brengt deze over op de damwand. Nou moet ik dus de afmetingen van de plaat weten, de doorbuiging, pons, stuik en afschuiving. Ter verduidelijking heb ik een afbeelding van de situatie toegevoegd.
Bijlagen
detail_verbinding1.jpg
detail_verbinding1.jpg (36.68 KiB) 260 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Stalen plaat op damwand

Je geeft aan M24 met 24 mm2 als doorsnede;M24 heeft als kerndiameter ca. 21 mm en kerndoorsnede ca.346 mm2

De treklast van 61200 N moet worden opgevangen door de plaat;je moet dus een aanname van een gelijkmatige belasting van de plaat op het deel damwand aannemen.;neem bijv 5 N/mm2 (geen hoog getal),dan heb je nog aan plaatoppervlak 12240 mm2 = # 110 mm

Voor een gelijkmatige drukverdeling is het ideale een ronde plaat en wordt dat plaatdiameter 124 mm.

Die plaat moet je dan zien als een plaat met een gelijk. last van 5N/mm2 met 1 centraal steunpunt dat 61200 N ( 61.2 kN) draagt.

De meest eenv. berekeningsvorm kun je nemen door een strook ter breedte van je bout - dus ca 21 mm,in het midden ondersteund en totaal lang 110mm resp 124 mm en belast door 21mm * 5N/mm2= 105 N/mm strooklengte

Complexere berekeningen bestaan er ook wel,maar dat vereist programma's met een vorm van membraam-berekeningen,gebaseerd op trillings-isometers,welke kringvormig verlopen om het centrum van de plaat.

Daar bereken je het moment mee bij het centrale punt =0.5qL2 met q= 105 N en L = 110/2 resp 124/2 mm.

Dan bepaal je zowel de W als de I;deze laatste ivm doorbuiging,welke minimaal moet zijn anders krijg je geen goede drukverdeling.

Sterkte ermee;in de praktijk worden er met dit soort platen grote overwaarden genomen;de berekende diktes zijn meestal te weinig en je krijgt te slappe verbindingen.

Reageer