Elektron spin

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Elektron spin

Is het zo dat de Spin van een electron zelf 1/2 is, maar als het in een andere baan (n) komt het een andere spin krijgt. stel het electron zit in de laagste energie baan, zijn spin is 1/2. als hij dat in een hogere baan komt krijgt hij dan een spin van 3/2 ? Want dit lijkt me wel logisch maar ik weet niet of het klopt. en dat is wel handig als je het wil begrijpen

Zodra ik dit begrijp kan ik weer verder met mij leren, want dit staat er niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Elektron spin

Nee ik ben bang van niet. Een electron kan spin up en down hebben in dezelfde kwantumstaat, zodra die twee mogelijkheden zijn gebruikt, dan zul je naar een volgende kwantum staat moeten. De spin zal altijd en immer -1/2 of +1/2 zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Elektron spin

De spin van een electron is altijd +1/2, alleen de projectie van de spin (het is een vector, en heeft dus naast de lengte van 1/2 ook nog een richting) kan veranderen: de projectie van de spin van het electron op de z-as kan +1/2 of -1/2 opleveren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Elektron spin

Ow, want ik dacht dat er een weg van behoudt van spin was.

En als een electron dan in een hogere energie baan komt dan krijgt hij de spin van een foton erbij. en als hij hem dan weer uitzendt verliest hij het spin van de foton.

dank jullie wel

Re: Elektron spin

Antoon schreef:Ow, want ik dacht dat er een weg van behoudt van spin was.

En als een electron dan in een hogere energie baan komt dan krijgt hij de spin van een foton erbij. en als hij hem dan weer uitzendt verliest hij het spin van de foton.

dank jullie wel
Je kunt met wat relativistische quantumfysica makkelijk aantonen dat de spin S en het impulsmoment L niet behouden zijn ( dat kun je bekijken door de commutator met de Hamiltoniaan uit te rekenen ) maar de som van de 2, J=L+S, is wel behouden.

Re: Elektron spin

Je kunt met wat relativistische quantumfysica makkelijk aantonen dat de spin S en het impulsmoment L niet behouden zijn ( dat kun je bekijken door de commutator met de Hamiltoniaan uit te rekenen ) maar de som van de 2, J=L+S, is wel behouden.


Is dat niet in tegenspraak met wat SQ en Elmo zeiden? die zeggen dat de spin altijd een half 0,5 is maar als de L verandert, dan moet de Spin ook veranderen omdat "J" behouden blijft. Wat moet ik onder J verstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Elektron spin

Wat moet ik onder J verstaan?


J is het totale impulsmoment van het deeltje.. S is het spinimpulsmoment, en L is het baanimpulsmoment..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Elektron spin

Ah, dan snap ik dat ook weer.

Berichten: 651

Re: Elektron spin

#3: 'De spin van een electron is altijd +1/2'
 
Ik lees op wikipedia het volgende
 
"Aan de andere kant heeft spin een aantal bijzondere eigenschappen die spin onderscheidt van baanimpulsmomenten: spins kunnen halftallige kwantumgetallen hebben (1/2, 3/2, 5/2, ...)...."
 
Waarom kan ic er dan geen spin van 3/2 zijn? 

Reageer