Springen naar inhoud

Studeren in buitenland

• Log in om te kunnen reageren

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2011 - 21:13

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar bronnen die me wat meer kunnen vertellen over studeren in het buitenland. Dat gaat er de komende tijd niet van komen, maar ik wilde me alvast een beetje orienteren op wat de mogelijkheden zijn. Na wat zoeken vond ik een uitwisselingsprogramma-site (erasmus mundus) en hoewel me het idee heel erg aantrekt, kan ik heel weinig informatie vinden over welke universiteiten welke studieprogrammas delen. En algemener; wat daar allemaal bij komt kijken.

Doe ik iets verkeerd met zoeken en is er een overzichtelijke lijst met welke programmas universiteiten aanbieden? (primair natuurkunde) of bestaat er echt niet zoiets? Dan de vraag; wat is de beste manier om aan info te komen?

Alvast bedankt!

(PS; misschien hoort dit thuis in een ander subforum - ik kon zo even niets beters vinden)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2011 - 21:32

Via Erasmus kan je naar verschillende buitenlandse universiteiten binnen europa voor (volgens mij) een periode van 6 maanden. Je kan hierover het beste informatie inwinnen bij je decaan of bureau buitenland (als je uni die heeft). Deze zullen je precies kunnen vertellen wat er wel en niet mogelijk is.
"Meep meep meep." Beaker

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2011 - 13:18

Ah hm dat is wel erg jammer en vreemd dat er niet zo'n lijst bestaat? Voor mensen die denken van universiteit (in NL) te wisselen (en dus niet bij een decaan of wat dan ook terecht kunnen; nouja, dat heeft dan niet zoveel zin) wordt het vinden van zo'n uitwisselings programma een beetje onmogelijk.

Zijn er trouwens nog andere mogelijkheden (behalve erasmus) om een programma in het buitenland te volgen, zonder duizenden euros kwijt te zijn?

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2011 - 15:37

Ah hm dat is wel erg jammer en vreemd dat er niet zo'n lijst bestaat? Voor mensen die denken van universiteit (in NL) te wisselen (en dus niet bij een decaan of wat dan ook terecht kunnen; nouja, dat heeft dan niet zoveel zin) wordt het vinden van zo'n uitwisselings programma een beetje onmogelijk.

Dat komt omdat voor Erasmus de uitwisselingsprogramma's verschillen per universiteit en per vak. Je gaat dan namelijk naar een faculteit in het buitenland die een regeling getroffen heeft met jou eigen faculteit. Dus als je zo'n lijst zou willen maken dan zou daar dus voor iedere universiteit in NL iedere studie op moeten staan, plus iedere universiteit in het buitenland waar je met die studie naar toe zou kunnen gaan... dat zou dus een gigantische lijst worden.

Vandaar dat bij je eigen faculteit moet informeren, die hebben dan gewoon een kleine lijst met alleen de studies van die faculteit. Als je nog niet weet aan welke universiteit in Nederland je gaat studeren is het dus onmogelijk te bepalen waar je uitwisseling heen zou kunnen gaan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2011 - 16:17

[quote name='Axioma91' post='655966' date='11 February 2011, 13:18']Zijn er trouwens nog andere mogelijkheden (behalve erasmus) om een programma in het buitenland te volgen, zonder duizenden euros kwijt te zijn?[/quote]

Het staat je helemaal vrij om binnen europa het land van je keuze te gaan studeren. Dankzij het european credit transfer system zijn alle studiepunten voor alle landen binnen europa gelijk getrokken. Er is 1 systeem waarin studiepunten worden toegekend.

Ook in Nederland studeren kost veel geld. Als je binnen europa blijft is het allemaal vrij gemakkelijk, Bericht bekijken
Zijn er trouwens nog andere mogelijkheden (behalve erasmus) om een programma in het buitenland te volgen, zonder duizenden euros kwijt te zijn?[/quote]

Het staat je helemaal vrij om binnen europa het land van je keuze te gaan studeren. Dankzij het european credit transfer system zijn alle studiepunten voor alle landen binnen europa gelijk getrokken. Er is 1 systeem waarin studiepunten worden toegekend.

Ook in Nederland studeren kost veel geld. Als je binnen europa blijft is het allemaal vrij gemakkelijk, hier zie je aangegeven wat het college geld per land is.

Het is me een beetje onduidelijk wat je nu precies wilt. In het buitenland gaan studeren omdat je graag naar het buitenland wil is naar mijn mening een verkeerde motivatie. Als je nu een studierichting op wil en deze is ergens in europa goed aangeschreven, en je wilt bijvoorbeeld je taal ophalen en het lijkt je een leuk land, dan heb je met een totaal andere situatie te maken. Zorg er dus eerst voor dat je weet wat je wilt gaan doen voordat je gaat nadenken over waar je dat wilt gaan doen.
"Meep meep meep." Beaker

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2011 - 16:38

Bedankt! Mijn motivatie om in het buitenland te studeren is op het moment primair om op hoog niveau een master natuur(wis)kunde te doen en secundair om goed engels te leren. Maar dat hangt helemaal af van hoe het de komende jaren met het behalen van mijn bachelors gaat (dit jaar Propedeuses na+wi pas halen). Voor nu ben ik gewoon geinteresseerd in wat er mogelijk is voor het geval mijn cijfers zo zijn, dat ik een geschikte kandidaat voor zo'n uitwisselingsprogramma blijk te zijn.

Ik zal eens een kijkje nemen op de gelinkte paginas. Maar ik concludeer dat ik het best aan het begin van m'n derde jaar in contact moet gaan komen met mensen die me daarover kunnen informeren.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2011 - 20:53

In het buitenland gaan studeren omdat je graag naar het buitenland wil is naar mijn mening een verkeerde motivatie.

Dat ben ik totaal niet met je eens. Ik denk dat naar het buitenland altijd een hele goeie ervaring is waar je veel van leert. Ook als het voor je studie of je talenkennis totaal niet relevant is. Het is gewoon een stukje levenservaring wat je voor de rest van je leven meeneemt. Je komt toch ineens helemaal alleen in een andere cultuur terecht zonder je vrienden en familie.
Ik zou me er dus echt geen zorgen over maken of de universiteit goed aangeschreven staat, daar gaat zo'n uitwisseling helemaal niet per se om. Zorg er liever voor dat je in een stad komt die je leuk lijkt, zodat je later tenminste met goede herinneringen aan deze unieke ervaring terugdenkt.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2011 - 22:47

Dan kunnen we het eens zijn om het oneens te zijn. Ik ga akkoord dat een periode in het buitenland een goede ervaring kan zijn, echter dit zou niet de hoogste prioriteit moeten hebben. Primair is het vinden van een goede opleiding die je ligt, als dit in het buitenland blijkt te zijn prima, is dit 2 straten verderop ook prima.

Buitenland ervaringen hoeven niet altijd even leuk uit te pakken, zelf heb ik gelukkig alleen maar positieve ervaringen echter ik heb verhalen gehoord waarvan als ik deze eerder al had gehoor dat ik me dan wel twee keer achter m'n oren had gekrabt voordat ik zou gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2011 - 14:33

echter dit zou niet de hoogste prioriteit moeten hebben. Primair is het vinden van een goede opleiding die je ligt,

Hoi Wouter, het is natuurlijk prima dat jij een andere mening hebt hoor ;) Maar waarom vind je dat dan eigenlijk? Je geeft niet echt een duidelijke onderbouwing. Gaat het je bijvoorbeeld om het geld? Vind je dat de persoonlijke levenservaring die je in het buitenland opdoet niet waardevol genoeg is voor de belastingbetaler om daarvoor te moeten betalen?

Buitenland ervaringen hoeven niet altijd even leuk uit te pakken, zelf heb ik gelukkig alleen maar positieve ervaringen echter ik heb verhalen gehoord waarvan als ik deze eerder al had gehoor dat ik me dan wel twee keer achter m'n oren had gekrabt voordat ik zou gaan.

Nou, dat is dan toch juist een reden om niet alleen maar voor de beste opleiding te kiezen, maar ook voor de leukste locatie? ;)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 februari 2011 - 14:51

Hoi Wouter, het is natuurlijk prima dat jij een andere mening hebt hoor ;) Maar waarom vind je dat dan eigenlijk? Je geeft niet echt een duidelijke onderbouwing. Gaat het je bijvoorbeeld om het geld? Vind je dat de persoonlijke levenservaring die je in het buitenland opdoet niet waardevol genoeg is voor de belastingbetaler om daarvoor te moeten betalen?

Nee met geld heeft het niks te maken. Iedereen moet de kans krijgen om te studeren en dit in te vullen zoals ze zelf willen. Ik stel een goede opleiding boven de locatie. Zelf heb ik bijvoorbeeld een half jaar in Barcelona gezeten. Dit was bij een heel goed onderzoeksinstituut werkend aan een voor mij interessant onderwerp. Dat dit in Barcelona was en ik vanaf de labbench direct de middellandse zee in kon duiken was een mooi meegenomen extraatje.

Nou, dat is dan toch juist een reden om niet alleen maar voor de beste opleiding te kiezen, maar ook voor de leukste locatie? ;)

In dit specifieke geval ging het om iemand die op een in principe mooie locatie zat maar door issues daar met de studie er flink aan onderdoor is gegaan. Natuurlijk kan een mooie locatie meespelen, dit moet echter niet het belangrijkste criterium zijn. Tijdens je studie moet je je primair richten op het volgen van een goede studie, als dit op een mooie locatie kan dan is dat mooi meegenomen. Ik zeg helemaal niet dat je naar een of ander mistroostige plek moet gaan, ik zeg alleen dat als je bijvoorbeeld de keuze hebt tussen twee locaties waar zowel het onderwerp als de kwaliteit gelijk zijn dat je dan pas moet gaan selecteren op de mooiste plek.
"Meep meep meep." Beaker

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2011 - 15:05

Hm hoewel ik vrij onervaren ben met studeren, denk ik dat het vooral belangrijk is om je thuis te voelen op de plek waar je studeert. Als dat niet aan de orde is, lijkt het me geen meerwaarde, ongeacht hoe goed de uni staat aangeschreven, om daar te studeren. In die zin ben ik het dus ook eens met "naar het buitenland gaan voor de ervaring" en niet per se voor de beste universiteit. Zo'n levenservaring opdoen lijkt me minstens even interessant als de studie zelf.

Ik zou bijvoorbeeld graag naar engeland willen, omdat de taal me heel erg aanspreekt (ondanks steenkolen) en bovenal de cultuur. Niet de hooligan voetbal cultuur, maar dat traditionele oud engelse academische voor zover daar nog wat van over is. Daarnaast wel op te merken dat de "goed aangeschreven uni" ook zeker een rol speelt - een vrij belangrijke.

Ik hoorde vorig jaar in 6v weleens van die verhalen dat mensen toelating voor oxford, cambridge hadden gedaan en soms waren aangenomen. Maar dat, zonder er ooit geweest te zijn. Dat lijkt me dus echt een heel rare situatie; in het buitenland studeren om het studeren, zonder dat je weet waar je naartoe gaat.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2011 - 17:58

Nee met geld heeft het niks te maken. Iedereen moet de kans krijgen om te studeren en dit in te vullen zoals ze zelf willen. Ik stel een goede opleiding boven de locatie. Zelf heb ik bijvoorbeeld een half jaar in Barcelona gezeten. Dit was bij een heel goed onderzoeksinstituut werkend aan een voor mij interessant onderwerp. Dat dit in Barcelona was en ik vanaf de labbench direct de middellandse zee in kon duiken was een mooi meegenomen extraatje.

Haha, wat grappig, ik heb ook gekozen voor Barcelona om mijn Erasmus te doen (Universitat Autònoma de Barcelona) ;) Maar bij mij was echt puur en alleen vanwege de stad. Ik was zelfs bereid om van studie te wisselen als ik mijn eigen studie daar niet kon doen (was niet nodig gelukkig). Mijn Erasmus jaar eindigde in juli 2010, maar had het zo naar mijn zin dat ik besloot niet meer terug te keren naar Nederland. Ik woon nu dan ook nog steeds in Barcelona en werk als onderzoeker aan een instituut van de UAB.
Ik weet dat ik voor mijn onderzoeksgebied (AI) eigenlijk veel beter in Nederland terecht kan, maar dat boeit me niet. Als je een goede student bent dan kom je overal wel uit de verf, is mijn mening. En het is hier veel lekkerder weer. :P

Ik hoorde vorig jaar in 6v weleens van die verhalen dat mensen toelating voor oxford, cambridge hadden gedaan en soms waren aangenomen. Maar dat, zonder er ooit geweest te zijn. Dat lijkt me dus echt een heel rare situatie; in het buitenland studeren om het studeren, zonder dat je weet waar je naartoe gaat.

Helemaal met je eens. ;)

Als mensen graag naar een onbekende plek willen gaan, alleen maar voor hun studie, dan moeten ze dat vooral doen. Maar als jij je daar niet prettig bij voelt, doe het dan niet, ga gewoon daar waar je heen wil. Dit is iets wat je waarschijnlijk maar één keer in je leven gaat doen, dus laat het vooral niet verpesten doordat je je eventueel verplicht zou voelen naar een 'serieuze' plek te gaan. You only live once ;)

Veranderd door Math-E-Mad-X, 13 februari 2011 - 17:59

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2011 - 00:51

Haha, wat grappig, ik heb ook gekozen voor Barcelona om mijn Erasmus te doen (Universitat Autònoma de Barcelona) ;) Maar bij mij was echt puur en alleen vanwege de stad. Ik was zelfs bereid om van studie te wisselen als ik mijn eigen studie daar niet kon doen (was niet nodig gelukkig). Mijn Erasmus jaar eindigde in juli 2010, maar had het zo naar mijn zin dat ik besloot niet meer terug te keren naar Nederland. Ik woon nu dan ook nog steeds in Barcelona en werk als onderzoeker aan een instituut van de UAB.
Ik weet dat ik voor mijn onderzoeksgebied (AI) eigenlijk veel beter in Nederland terecht kan, maar dat boeit me niet. Als je een goede student bent dan kom je overal wel uit de verf, is mijn mening. En het is hier veel lekkerder weer. ;)

Een goede student komt inderdaad overal wel uit de verf. Mijn periode in Barcelona heb ik in een stage van 6 maanden gehad. Dit was eigenlijk puur toeval dat ik daar terecht ben gekomen. Ik had in een eerdere stage periode aan een project gewerkt en vanuit die groep waren er sterke contacten in Barcelona. Dit waren (en zijn) mensen die ik vertrouwde, dat in combinatie met het onderwerp en de kwaliteit van publicaties was voor mij voldoende motivatie om daar naartoe te gaan. Dat het ook nog eens Barcelona (PRBB, CRG veel contacten met het UPF) was natuurlijk mooi meegenomen. Je zal het vast met mij eens zijn dat Barcelona wat atmosfeer en cultuur iets uitademt om verliefd op te worden. Dat zal natuurlijk helpen bij een studie.

Echter als je in een hele mooie stad een studie van lik m'n vestje doet dan zal je vast een hele mooie periode hebben. Of je hier dan ook het maximale leert dat vraag ik me af. Idealiter zal je in een studie of onderzoeksgroep terecht komen die bij jou past. Dit gaat als het goed is gepaard met een inspirerende omgeving. Dit kan uit de uni, faculteit, stad of land komen, maar een mistroostige omgeving daar wil je niet zitten. Dat doet je studie gewoon geen goed.

Als ik de opermerkingen van de TS dan ook zo lees dan wil deze een studie in een engels talig land doen met een zekere klasse. Dit moet dan ook nog een goede studie in natuurkunde bieden. Dit beperkt de zoektocht zeker door financien redelijk snel tot Ierland en het verenigd koninkrijk. Ierland heb ik op academisch vlak niet veel van gehoord, dus daar kan ik dan ook geen uitspraken over doen. De TS heeft het zelf al over een master periode, ik zou dan ook eens serieus het UCL aan willen dragen. Dit is een uni waar het onderzoek in de exacte vakken erg goed is aangeschreven. Daarnaast is het eens wat anders dan ox-cam. De locatie is dan ook nog eens om je vingers bij af te likken, de campus zit in hartje Londen!!!

Zoals ik het zie kan je je zoektocht snel tot het verenigd koninkrijk beperken. Hierin zie ik zelf oxford, cambridge en UCL er bovenuit steken aan plekken die kwalitatief gewoon erg goed werk doen. Vervolgens zou je het dus af moeten laten hangen van de plek waar je graag wilt zitten. Wil je in een wereldstad zitten waar altidj wat te beleven valt en waarbij de uni verspreid door hartje Londen zit dan moet je naar het UCL, wil je in een stad zitten waar alles meer in het teken van de uni staat dan moet je naar ox/cam. Zelf zou ik tussen deze drie voor het UCL kiezen, maar dat is een persoonlijke keuze die voor jou niks uit zou moeten maken.
"Meep meep meep." Beaker

WilWeg

WilWeg

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2011 - 11:37

Op de website www.wilweg.nl van de Nuffic vind je een heleboel informatie over studeren en stagelopen in het buitenland

Sanne-san

Sanne-san

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2011 - 22:16

Kennen jullie iemand die in Japan gestudeerd heeft?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures