Kreukelzone berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Kreukelzone berekening

Hallo vakmensen en hobbyisten,

Een opgave waarmee ik aan het stoeien ben:

Bij gebruik van een autogordel maakt een bestuurder een goede kans om een botsing te overleven mits de daarbij optredende vertraging niet groter is dan -30g m/s².

Hoe groot moet de kreukelzone van de auto zijn wil de bestuurder een frontale botsing bij 100km/u met een muur overleven....

Dacht aanvankelijk gebruik te kunnen maken van de formule: V²(t)=V0²-2 * a * (X(t)-X0)

maar dat lukt niet echt.

het antwoordt moet xijn ∆X=1,31m maar hoe komt dit tot stand is mijn vraag...

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Kreukelzone berekening

Gebruik de formule:

v(t) = a.t + vx(0)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kreukelzone berekening

loesoe schreef:Dacht aanvankelijk gebruik te kunnen maken van de formule: V²(t)=V0²-2 * a * (X(t)-X0)

maar dat lukt niet echt.
Tja, dat is dan ook één vergelijking met twee onbekenden.

gebruik eerst eens de tip van Siron om aan een botstijd te komen, want beginsnelheid, eindsnelheid en versnelling zijn bekend.

zodra je de botstijd hebt kun je met de algemene bewegingsvergelijking s(t) = s(0) + v(0)t + ½at² vrij eenvoudig die s(t) (die hier de betekenis van botsweg heeft) berekenen.

Als alternatief zou je even een gemiddelde snelheid tijdens de botsing kunnen berekenen, en dan met s=vgem·t de botsweg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer