Jet pressurized liquefied jet release experiment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Jet pressurized liquefied jet release experiment

in belang van een co2 lek experiment in het thema co2 afvang wil ik graag de dimensies van een co2 jet bepalen om mijn meet instelling hierop te dimensioneren.

de condities zijn: 450kg co2 zit opgeslagen in een vat onder een druk van 150 bar, het co2 is hier compressed liquid. door een opening van een half duims zal de vloeistof naar atmosferische omstandigheden vloeien. hierbij onstaat een jet van vloeistof die zal verdampen en tot een wolk van damp, eventueel ontstaat er een ijsbank.

Mijn vraag is hoe kan ik benaderen hoe de dimensies(expansie) van dit fenomeen zijn?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

mvg Wouter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Jet pressurized liquefied jet release experiment

Het tripelpunt van CO2 ligt bij ongeveer 5 bar, daaronder wordt het vast: p-H diagram voor CO2.

Als CO2 van 150 bar en zeg 20 oC expandeert naar atmosferische druk zal het afkoelen tot -56 oC en gedeeltelijk vast worden en voor een deel verdampen.

Die ijskoude CO2 zal alle waterdamp uit de lucht bevriezen dus ik vermoed dat het een nogal ondoorzichtig geheel gaat worden met al dat CO2-ijs en waterijs.

De stroomsnelheid uit dat 150 bar gat zal zo enorm groot zijn dat de jet een forse lengte zal hebben, waarschijnlijk groter dan je in gedachten zult hebben voor je testopstelling. Hoe lang? Ik denk niet dat amateurs als jij en ik dat kunnen berekenen. Professionals zullen best wel praktijktests gedaan hebben maar die informatie zal niet beschikbaar zijn bij gebruikers van dit forum.

Je dient je ook te realiseren dat het openen van een half duims kraan op een vat van 150 bar een flinke stuwkracht zal veroorzaken dus je moet het vat zeer stevig bevestigen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer