Springen naar inhoud

Zwaartekracht van spaceshuttle

• Log in om te kunnen reageren

Richard Mantel

Richard Mantel

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2011 - 15:23

Hallo,

Ik heb een discussie met mijn leraar natuurkunde die ervan overtuigd is dat het ISS (international space shuttle) en de bemanning geen last van zwaartekracht hebben en dus gewichtloos zijn.

Ik ben van mening van wel omdat:
- Het ISS draait in een baan van de aarde, die baan wordt veroorzaakt door zwaartekracht.
- Het ISS moet om de zoveel tijd bijgestuurd worden omdat hij daalt naar aarde, ook zwaartekracht?

Als er geen zwaartekracht zou zijn dan zou het ISS gewoon in 1 baan wegvliegen of constant bijgestuurd moeten worden.

Volgende vraag is de bemanning, maar ik ben van mening net als dat je in een trein zit, dat je dezelfde snelheden ondergaat dus ook de valsnelheid/valversnelling ofwel zwaartekracht.

Ten opzichte van het ISS is de bemanning naar mijn mening wel gewichtloos maar het gaat hier over ten opzichte van de aarde.

Uiteindelijke vraag zal zijn wat de valsnelheid van het ISS ten opzichte van de aarde is
om zo uit te rekenen wat je gewicht is in het ISS.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

AronKamp

AronKamp

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2011 - 15:56

Sorry, heb zo weer college dus houd ik het kort, en kan me niet heel ver verdiepen maar dit is wat ik ervan weet, begrijp.

In het iss, zit je in een baan om de aarde, en als er dus totaal geen zwaartekracht zou zijn, zou hij dus weg vliegen (net als de aarde als die niet wordt aangetrokken door de zon.

Maar gelukkig is die er wel natuurlijk, de iss staat niet stil en beweegt dit is de snelheid die hij nog overheeft, hiermee beweegt hij in een cirkel baan, waarvan het midden de richting van de zwaartekracht is.

Die cirkel baan heeft dus altijd een versnelling(de zwaartekracht) maar een vast snelheid, dit is belangrijk!

Doordat je een cirkel doorloopt, word je er dus eigenlijk heel de tijd uitgegooid net als in de bocht met een auto. Nogmaals zonder zwaarte kracht ga je dus direct weg. Maar als je dit uit tekend dan kom je er achter dat een persoon in het ruimtestation op een bepaalde tijd altijd een zwaartekracht en een centriputaal kracht ondervinden.

Deze krachten heffen elkaar op waardoor je geen resterende kracht hebt, en dus ben je gewichteloos. Dit maakt onderzoeken in het iss ook zo interessant.

Maar er is dus strikt gesproken wel zwaartekracht, maar dat is overal. Zelf op een oneindig verre afstand van de aarde ondervindt je nog zwaartekracht, alleen is die bijna niets, en zo is het in het iss ook, de kracht werkt op je, maar als je in een gesloten door zit kan je onmogelijk aantonen dat er zwaartekracht is, je bent namelijk gewichteloos.

PS. als je de zwaartekracht van de maan en zon ed. verwaarloost.

De stuuwraketjes die zijn naar mijnsweten alleen om eventuele correcties in de baan, door evt. wrijving ed op te heffen en het station in z'n baan te houden de baan is erg belangrijk omdat wanneer hij hoger gaat, hij weg gaat vliegen door:

Fz=G*m1*m2/r^2
En
Fc=m1v^2/r

Als deze gelijk is heb je Frest=0 en dat wil je hebben dus dat is op:

m1v^2/r=G*m1*m2/r^2-->v^2=G*m2/r hierbij is G de gravitatie constante en m2 de massa van de aarde.

Als de snelheid dus afneemt heb je een probleem, er zijn heel veel dingen die de snelheid kunnen laten afnemen vandaar de stuuwraketjes, niet persee om de zwaartekracht op te heffen dus, om dat deze gewichteloos is.

Sorry dat het rommelig is heb niet veel tijd!

*_gast_Christian Vuye_*

• Gast

Geplaatst op 11 februari 2011 - 16:47

Sowieso is er zwaartekracht aanwezig. Zowel van de aarde, als de maan als de spaceshuttle zelf.

Richard Mantel

Richard Mantel

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2011 - 17:16

Hm
Dus de shuttle is altijd onderworpen aan zwaartekracht maar door de snelheid die hij maakt heft hij het op waardoor hij in de ruimte blijft, maar 2 krachten die elkaar opheffen blijven wel bestaan. Dus daar is sprake van zwaartekracht.

Is het verhaal nu in de shuttle dat personen zelf de kern van de massa zijn en daarom geen last van zwaartekracht ondervinden? (persoon kern van de shuttle).

Verontschuldigingen voor de simpele taal misschien.
Nooit natuurkunde gehad, begin net met de eerste week.
Maar aangezien ik eigenwijs ben kom ik al gauw discussies tegen (o.a. met docenten ;))

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 februari 2011 - 18:46

De zwaartekracht ,die op de space shuttle werkt, is gelijk aan de middelpuntzoekende kracht die nodig is om de shullle in een circelvormige baan rond de aarde te houden.
De space shuttle maakt constant een vrije valbeweging naar de aarde toe . Dat is de reden dat de shuttle en alles in de shuttle gewichtloos is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2011 - 21:09

Hallo,

Ik heb een discussie met mijn leraar natuurkunde die ervan overtuigd is dat het ISS (international space shuttle) en de bemanning geen last van zwaartekracht hebben en dus gewichtloos zijn.

Hier hangt vťťl af van de exacte formulering. Op de bovenstaande formulering valt een en ander af te dingen.

Ik ben van mening van wel omdat:
- Het ISS draait in een baan van de aarde, die baan wordt veroorzaakt door zwaartekracht.

Klopt. Schakel bij wijze van spreken de zwaartekracht even uit ;) en ISS met bemanning vliegen vervolgens in een rechte lijn van de aarde weg

weightless.png

- Het ISS moet om de zoveel tijd bijgestuurd worden omdat hij daalt naar aarde, ook zwaartekracht?

Het is die zwaartekracht die ISS in zijn baan houdt, wrijving met moleculen in de ruimte (die geen perfect vacuŁm is) die de snelheid verlaagt waardoor ISS langzaam richting Aarde spiraliseert.

Als er geen zwaartekracht zou zijn dan zou het ISS gewoon in 1 baan wegvliegen of constant bijgestuurd moeten worden.

Klopt, zie bovenstaande figuur

Volgende vraag is de bemanning, maar ik ben van mening net als dat je in een trein zit, dat je dezelfde snelheden ondergaat dus ook de valsnelheid/valversnelling ofwel zwaartekracht.

Hier beginnen we te raken aan de definitie van gewichtloosheid: Het komt er eigenlijk op neer dat ISS eigenlijk permanent naar de aarde toe valt, maar door zijn voorwaartse snelheid, en de kromming van het aardoppervlak, steeds voorbij dat aardoppervlak valt.
http://www.astro.ucl...wtoncannon.html
Vuur het kanon af met steeds een beetje hogere snelheid

Ten opzichte van het ISS is de bemanning naar mijn mening wel gewichtloos

Dit zeg je netjes: Omdat de astronaut net zo snel naar de aarde valt als zijn ruimtestation hoeft dat ruimtestation zijn astronaut niet af te remmen of te versnellen

maar het gaat hier over ten opzichte van de aarde.

De zwaartekracht werkt op beiden. Nog behoorlijk sterk ook. De ISS vliegt op ongeveer 350 km hoogte. De straal van de baan van ISS is dus maar 350 km meer dan de Ī 6375 die de straal van het aardoppervlak is. De ondervonden valversnelling is in die baan nog steeds ca 8,7 m/s≤

Uiteindelijke vraag zal zijn wat de valsnelheid van het ISS ten opzichte van de aarde is
om zo uit te rekenen wat je gewicht is in het ISS.

Dat wordt wel wat ingewikkelder: door de wrijving wordt de ISS vertraagd, de astronaut binnenin niet. Zou die vertraging serieus zijn, dan werd de astronaut dus tegen de "voorwand" van de ISS aangeplakt, een beetje in de "bovenhoek", omdat de kromming van de baan van ISS dan sterker zou zijn dan de kromming van de baan van de astronaut. Dat zou ik zo 123 nog niet weten uit te rekenen, en ik denk ook dat dat een relatieve versnelling (astronaut t.o.v. ISS) oplevert die op een behoorlijk aantal plaatsen achter de komma valt. Anders zouden we beter een brandstofpijplijntje naar de ISS aanleggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures