Biomassa

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Biomassa

Wat ik mij afvroeg. Stel in een kerncentrale word door splijting een deel van de massa van reactorstaven omgezet in EM volgens de formule E = mc2 , dan zou biomassa op aarde toch moeten toenemen doordat de energie van vooral groen licht wordt gebruikt in fotosynthese om koolstof te binden? Wel niet heel veel massa, maar over enkele miljoenen jaren toch wel iets...? Iemand hierover een mening? ;) Zijn er gegevens over de toename van biomassa op aarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Biomassa

Verplaatst naar natuurkunde
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Biomassa

Wat ik mij afvroeg. Stel in een kerncentrale word door splijting een deel van de massa van reactorstaven omgezet in EM volgens de formule E = mc2 , dan zou biomassa op aarde toch moeten toenemen doordat de energie van vooral groen licht wordt gebruikt in fotosynthese om koolstof te binden? Wel niet heel veel massa, maar over enkele miljoenen jaren toch wel iets...? Iemand hierover een mening? ;) Zijn er gegevens over de toename van biomassa op aarde?
Je vraag is erg onduidelijk. Kerncentrales zetten materiaal (massa) om in energie. Deze energie is voornamelijk warmte, wat met water/stoom door een turbine in elektriciteit omgezet kan worden.

Biomassa is levende massa (planten dieren, algen schimmels etc..). Planten maken voedingstoffen door CO2 uit de lucht, water en zichtbaar licht te gebruiken. Overigens nemen planten vrijwel geen groen licht op, deze weerkaatsen ze juist.

Het zijn twee volledig verschillende processen die niets met elkaar te maken hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Biomassa

groen licht is wat al te snel, ik had licht in bladgroen in gedachten.

chlorofyl a 670 nm (oranje) en 450 nm (blauw)

chlorofyl b 480 nm (lichtblauw) en 650 nm (lichtoranje)

caroteen 470 -505 nm (lichtblauw)

Om de vraag wat te verduidelijken vroeg ik mij af

1 of er aantoonbaar bewijs is dat er groei is van biomassa

2 of massa door fotosynthese toeneemt. Het verhaal van de reactor geeft aan dat het omgekeerde wel gebeurd.

Op macro schaal is dit biologie, op meso schaal scheikunde en op micro schaal natuurkunde. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Biomassa

1) Groei van biomassa in welke context? Gezien wij grote gebieden oerwoud ontbossen en verbranden zou ik eerder zeggen dat de hoeveelheid biomassa af neemt.

2) De energie in licht die bij fotosynthese wordt opgenomen, zal in massa worden omgezet. Ik weet zo uit mijn hoofd echter niet of dat het glucose deel is (wat uiteindelijk biomassa wordt) of het zuurstofdeel.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biomassa

De energie zal worden gebruikt om zowel zuurstof als suiker te vormen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Biomassa

De biomassa is de massa in de levende stof. De oerbossen zijn natuurlijk enorm maar vormen van het totaal aan biomassa maar een klein aandeel. Zo'n 50 % van alle biomassa zit in een groep bacteriën die maar 200 soorten kent; de Archaea. Wanneer een boom wordt verbrand wordt in een oxidatie proces een groot deel van de bindingsenergie in cellulose vrijgemaakt wat vrijkomt als warmte. Wanneer er meer biomassa zou bijkomen, zou er ook meer bindingsenergie vastgelegd zijn. De bindingsenergie is chemisch tijdelijk vastgelegd in een hogere organisatievorm. Natuurkundig gezegd het systeem is tijdelijk op een ander qauntum niveau gebracht. Dit is gelukt door de energie uit een foton via een soort antennesysteem in de plant te binden aan een elektron. Weliswaar is een foton nagenoeg massaloos, maar miljarden jaren van fotosynthes over een enorm reactief oppervlak zouden misschien wel een meetbare massa toename opleveren. Op internet vond ik info over een dagelijkse uitwisseling van massa van de aarde met de ruimte. Waterstof ontsnapt langzaam naar de ruimte en dagelijks ruimtestof en meteoriten vullen de massa aan. Maar specifiek voor de biomassa kan ik nergens iets vinden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Biomassa

Ten eerste: hoe zou je die massa toename willen meten?

Misschien zou je hem kunnen berekenen aan de hand van de hoeveelheid licht die op aarde valt, maar dan nog: hoeveel van dat licht wordt geabsorbeerd door planten en hoeveel licht wordt geabsorbeerd door niet-organisch materiaal? En zelfs als je daar een schatting van zou kunnen maken, ik denk dat de hoeveelheid massa toename die je daarmee zou vinden zo belachelijk klein is dat er niks betrouwbaars meer over te zeggen valt. Een kleine aanpassing van je schattingen zou een totaal ander antwoord geven.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer