Stage in het buitenland

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Stage in het buitenland

Met een aantal jaar wil ik een stage gaan volgen in het buitenland. Ik zal jullie niet lastig gaan vallen met vragen waar ik het beste naar toe kan gaan in combinatie met mijn opleiding. Dat is een vraag die een decaan vele malen beter kan beantwoorden. Wat ik wel zou willen weten is hoe de mentaliteit in andere landen is. Wat kan je van een land verwachten? Hoe reageren ze op buitenlanders?

Dit zijn vragen die mij bezig houden. Een stage in een engelstalig land lijkt me heel leuk. Dus, heb je in het buitenland gewoond ( of woon je er nog steeds), of weet je gewoon veel van een specifiek land: twijfel dan niet en laat het even weten.

Ik denk dat er veel meer mensen zijn die zich afvragen in wat voor land ze terecht komen als ze bijvoorbeeld naar engeland, nieuw-zeeland, australië of nog ergens anders gaan.

Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar:

Canada

VS

UK

Australië

Nieuw-zeeland

via de site www.wilweg.nl is een sumiere omschrijving van elk land te vinden. Zo wordt er over Nederland gezegd dat we veel vergaderen. Iets anders wordt er niet verteld. Dit vind ik jammer, aangezien er zo veel meer in Nederland is. Hetzelfde zal dus waarschijnlijk ook voor de andere landen die hier staan beschreven gelden. Dat vind ik jammer.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Stage in het buitenland

Ik ben op onderzoeksstage geweest aan een universiteit in de VS (Ann Arbor, Michigan). De medestudenten en Ph.D kandidaten bevielen me prima: erg open, progressief en helemaal niet Bush-achtig, hoewel Michigan een erg conservatieve staat schijnt te zijn. Professoren staan er wat verder van de studenten af dan bij ons (in Delft) het geval is: ze zijn doorgaans iets minder toegankelijk voor even een snel gesprek, en verwachten wat meer 'eerbied' voor hun positie. De professor waar ik mee te maken had viel echter weer reuze mee, hij kwam oorspronkelijk uit Engeland.

Mocht je in een noordelijke staat willen gaan zitten (als je al voor de VS kiest natuurlijk): ga in de zomer, niet in de winter. Ik zat er in de winter, en er is veel minder te doen in de stad in dat jaargetijde: het wordt erg koud, iedereen gebruikt alleen maar de auto (ik had een fiets gekocht!) en het is over het algemeen een wat verlaten boel, vooral rond kerstmis (alle studenten naar huis!).

Stage lopen bij een Amerikaans bedrijf wordt waarschijnlijk vrij moeilijk, als het om een betaalde stage gaat tenminste. Er wordt sterk de voorkeur gegeven aan Amerikanen voor betaalde banen, dus als je daar aan de bak wilt moet je meestal wel iets speciaals te bieden hebben. Dit is meer de algemene ervaring van studenten aan onze faculteit (L&R), ik weet niet hoe het zit met andere richtingen.

Met de overige landen heb ik geen stage-ervaring! Ik ken Engeland wel goed als land, ik ben er vaak geweest. Een van de oudere universiteitssteden zou wellicht een erg leuke plek zijn om stage te lopen. Denk je vooral aan een stage bij een bedrijf of denk je meer aan een universiteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stage in het buitenland

Ik denk meer aan een bedrijf. Momenteel studeer ik aan de HLO, richting Biochemie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Stage in het buitenland

Ik heb een half jaar aan de University of Coleraine (Noord-Ierland, UK) gestudeerd en er aan een project gewerkt. Mijn algemene indruk van het universitaire gebeuren, was dat het allemaal vrij schools was. Veel verplichte aanwezigheid en opdrachtjes die neigen naar huiswerk.

Als je ergens heen wilt waar de mensen open en vriendelijk zijn (en dat altijd, ondanks alles, ook blijven) is (Noord-)Ierland een hele geschikte plek. Echter moet je er denk ik niet zijn voor de meest hoogaangeschreven studies of onderzoeken.

(Ik noem (Noord-)Ierland omdat het ook Engelstalig is, ondanks dat het niet in je lijstje stond).

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Stage in het buitenland

Ik denk meer aan een bedrijf. Momenteel studeer ik aan de HLO, richting Biochemie.
Als je een laboratorium-gerichte stage wilt lopen bij een bedrijf in een engelstalig land, adviseer ik je naar San Diego te gaan. Daar zit de hoogste concentratie biotechbedrijven ter wereld (zo is mij verteld), ik geloof iets van 1800 of 2000. Ik heb er zelf ook gewoond en het is daar fantastisch. Als je meer wilt weten moet je maar even een persoonlijk berichtje sturen.

groet

Reageer