[natuurkunde] druk in katheter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

druk in katheter

Bij kunstmatige voeding gebruikt men een katheter (een kunststof slangetje), die langs de neus in de maag gebracht wordt. De druk aan het uiteinde van de katheter moet echter groter zijn dan de druk in de maag. Wanneer het niveau van de kunstvoeding, met een massadichtheid van 900 kg/m³ zich 70,0 cm boven het uiteinde van de katheter in de maag bevindt, wat is dan de gewichtsdruk aan het uiteinde van de katheter?

A) p= 6,18·10³ Pa

B) p= 1,29·10³ Pa

C) p= 6,30·10² Pa

D) Er ontbreken gegevens om deze vraag te kunnen beantwoorden

Antwoord is A

druk=F/A maar daar kan ik toch helemaal niet aan geraken met de gegevens. Ik weet dat je waarschijnlijk gebruik moet maken van 9,81 N/Kg (Fz) maar heb nog steeds geen flauw idee hoe ik tot de oplossing moet komen.

Alle hulp is welkom. als je de volledige berekening niet kent maar wel een tip is dat ook zeer welkom.

Alvast bedankt

Berichten: 75

Re: druk in katheter

Ik vermoed dat het hier over vloeibare voeding gaat => welke druk zou een rol kunnen spelen bij vloeistoffen?

Daarenboven heb ik een probleem met het begrip gewichtsdruk. Wat bedoel je daar precies mee? (Ik denk dat ik de berekening heb gevonden, maar dat begrip zit me dwars).

Berichten: 4

Re: druk in katheter

Ah zo! Bedankt voor de tip, ik dacht niet aan hydrostatische druk door het eten. Uiteraard is het dan eigenlijk gewoon een vloeistof met hoge massadichtheid waarbij ik de formule: massadichtheid*h*g om 6180.3 pa uit te komen, wat overeenkomt met antwoord A. Eigenlijk zeer simpel maar ik was verward door de vraagstelling. Gewichtsdruk heb ik op internet gezocht, maar ik vondt niets. Dit voegde uiteraard alleen maar toe aan mijn verwarring.

Dank u

Berichten: 421

Re: druk in katheter

Weet iemand waarom we hier niet nog + de atmosferische druk moeten doen? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: druk in katheter

In de maag heerst geen vacuüm maar ongeveer de atmosferische druk.

Berichten: 8

Re: druk in katheter

Ik heb compleet hetzelfde vraagstuk in mijn cursus staan, alleen vragen ze bij mij de druk in de baxter zelf. 
Iemand enig idee hoe je dit kunt berekenen? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: druk in katheter

senneterryn schreef:  de druk in de baxter zelf. 
 
als je daarmee bedoelt in dat zakje zelf: aan de bovenkant van het vloeistofniveau in het zakje zelf is de druk gelijk aan de atmosferische. En hoe verder onder dat oppervlak je gaat meten, hoe hoger de druk. De druk in het zakje is dus een onbeantwoordbare vraag als er niet wordt verteld wáár in dat zakje (plus de nodige gegevens van dat zakje en deszelfs inhoud) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: druk in katheter

dankjewel Jan! Hoe zit het dan met bijvoorbeeld water? 
 
Stel, je hebt een voorwerp op 10 m diepte en je past de formule voor hydrostatische druk toe (1000.10.10 = 100000 pa op 10 m diepte). is de druk hier dan even groot als op het vloeistofoppervlak, aangezien deze gelijk is aan 10 ^5 Pa. 
 
Het lijkt me wat vreemd dat deze beide gelijk zouden zijn, gezien het voorwerp 10 m dieper ligt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: druk in katheter

Wat je daarbij over het hoofd ziet is dat er óp dat wateroppervlak ook wat naar beneden drukt, namelijk die buitenlucht.
Op 10 m diepte is de absolute druk dus 1·105 Pa van de lucht plus  1·105 Pa van de waterkolom, samen 2·105 Pa.
 
Maar zou je een buis met gesloten bodem en open bovenkant in dat water duwen tot 10 m diep, met in de bodem ingebouwd een drukverschilmeter (relatieve druk), dan drukt er van buiten de buis de atmosfeer en 10 meter water, in de buis alleen de atmosfeer. En die geeft dan dus maar 1·105 Pa aan
Iets vergelijkbaars is aan de hand met je vloeibare voeding, omdat de druk in de maag ongeveer gelijk is aan de atmosferische.
(alle getallen uiteraard ruw afgerond) 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer