Bepalen van vetzuurgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Bepalen van vetzuurgehalte

Hallo allemaal!

Ik heb voor me scheikunde een bepaalde proef opgekregen.

Ik moet het vetzuurgehalte van een kaars bepalen.

Nou heb ik eigenlijk geen idee waar te beginnen, heeft iemand misschien een idee?

Ik zat aan iets te denken dat je iets met broom moet doen, want dan kan je verzadigde en onverzadigde bindingen eruit halen miscchien?

Nouja, zoals je ziet heb ik nog niet heel veel, kan iemand mij alsjeblieft op weg helpen?

Groetjes Sofie

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Vet eruit halen met een soxhlet extractie? Alhoewel dat wel erg omslachtig lijkt voor een kaars.

Is het voor middelbare school of hoger onderwijs?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Het is een beetje afhankelijk van wat je tot je beschikking hebt. Je zou een superkritische CO2 extractie kunnen doen, een IR bepaling en vele anderen. Als je niet veel apparatuur tot je beschikking hebt zou je een gravimetrische bepaling kunnen overwegen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Als het niet nauwkeurig hoeft: Smelt de kaars in heet water. Bedenk maar zelf wat er dan gebeurt met de bestanddelen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Met het begrip "vetzuurgehalte" kun je allerlei kanten op.

Met broom (een bromometrische titratie) kun je de hoeveelheid dubbele bindingen bepalen.

Om een exacte samenstelling te bepalen van dierlijke en plantaardige vetten (dus uit welke vetzuren ze allemaal zijn opgebouwd) wordt normaal gesproken een gaschromatografische bepaling gedaan. Dat gaat echter gepaard met een redelijk uitgebreide procedure om de monsters voor te bereiden.

Het kan natuurlijk ook de bedoeling zijn dat je gaat bepaling hoe groot de hoeveelheid vrije vetzuren is. Dat kan met een relatief simpele (zuur-base) titratie.

Ik denk dat je in eerste instantie maar eens moet achterhalen wat je nu precies moet bepalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Hallo allemaal!

hier ben ik dan weer. Ik heb na gister wel een stappenplan kunnen opstellen:

Stap 1:

Om te beginnen zullen we de kaars vloeibaar maken. Dit zullen we doen door de kaars tot te verwarmen tot de temperatuur boven het smeltpunt ligt, dit is bij een gemiddelde kaars ongeveer 60°C. Dit getal kan afwijken per kaars, zo hebben bijvoorbeeld dikkere kaarsen een lagere smelttemperatuur en dunnen een hogere.

Stap 2:

Vervolgens zullen we met de verkregen vloeistof een verzeping en omestering uitvoeren. Zo worden de methylesters en glycerol gevormd. We zullen dit doen door 0,1 molair Natronloog toe te voegen.

Stap 3:

Nu zijn we in de fase beland waar we hexaan zullen toevoegen. Door dit hexaan lossen de methyl-vetzuren op en de glycerol blijft dan in de methanol-fase.

Stap 4:

We zullen nu water toevoegen waardoor we een scheiding krijgen van hexaan en methanol.

Stap 5:

Het zout NaCl toevoegen. Dit doen we omdat er vaak een emulsie ontstaat bij de voorgaande reacties en met het zout NaCl krijgen we dan een betere scheiding tussen de lagen hexaan en methanol.

Stap 6:

Broom toevoegen, zo kunnen we de verzadigde en onverzadigde bindingen onderscheiden

Maar dan heb ik nu eigenlijk nog een paar problemen.

want dan heb ik die verzadigde en onverzadigde bindingen onderscheden, en toont dat dan aan wat het vetzuurgehalte is ofzo?

en tijdens deze stappen, treden er reacties op, maar ik mag dan wel in VWO 6 zitten, maar dat is gewoon echt mijn zwaktste punt, kan iemand me hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bepalen van vetzuurgehalte

Mensen willen je best helpen, maar dan moet je wel ingaan op de eerder aangedragen suggesties en vragen. Tegen een muur praten heeft niemand zin in.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer