Dispersie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Dispersie

Beste lezer,

Ik probeer te begrijpen waarom een prisma licht breekt in de verschillende kleuren. Daartoe weet ik het volgende:

- de brekingswet

- paars licht breekt meer dan rood licht in een prisma, maar waarom?

Als ik opschrijf: sini x ni = sin r x nr. Dan kan ik zeggen als ik rood met violet vergelijk uit lucht het prisma in, dat de invalshoek en brekingsindex (wit licht in ''lucht'') gelijk zijn. Of is de brekingsindex van rood licht in lucht anders dan de brekingsindex violet in lucht, en zit daar het verschil in?

Nou even ervan uitgaan dat ze gelijk zijn is de brekingshoek van rood minder groot, dus dan moet n van rood in glas (prisma) toch groter zijn. In BINAS staat bij rood licht alleen maar n's die kleiner zijn dan die van violet, dus klopt mijn redenering waarschijnlijk niet. Wat gaat er mis?

Bedankt!

Jordi

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Dispersie

Of is de brekingsindex van rood licht in lucht anders dan de brekingsindex violet in lucht, en zit daar het verschil in?
Hier sla je de spijker op de kop. De brekingsindices zijn inderdaad (een beetje) verschillend.

De verschillende waarden zijn in een tabellenboekje te vinden.

Als een verschijnsel (heel algemeen) afhankelijk is van de golflengte en dus ook van de frequentie van de straling, dan heet dat dispersie. Dispersie is dus niet exclusief voor het verschijnsel breking.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Dispersie

De verschillende waarden zijn in een tabellenboekje te vinden.
In BINAS bijvoorbeeld in tabel 18a
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Dispersie

Thanks!!

Reageer