Vraagstuk: numerieke integratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 124

Vraagstuk: numerieke integratie

Hallo

Is er iemand die me kan helpen met onderstaande vraagstuk ? Ik weet echt niet hoe ik moet beginnen ...

Een bedrijf, gelegen aan een rivier, loost regelmatig nitraatafval. Het heeft een vergunning gekregen van de overheid tot het lozen van 1 ton per week.

De stroomsnelheid van de rivier wordt constant verondersteld met een debiet van 40 000 m³ water per dag. Stroomafwaarts wordt tweemaals daags (om 6 uur 's morgens en 6 uur 's avonds) een watermonster genomen waarvan het nitraatgehalte wordt gemeten. En dan staan er enkele gegevens ... dus bv

maandag 6 u 3,3125 g/m³

18 u 5,0201 g/m³


Ik denk dat dit met de regel van Simpson moet, maar dan weet ik niet hoe ik het moet aanpakken ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vraagstuk: numerieke integratie

Ik vrees dat er in je vraagstuk nog een vraag ontbreekt...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: numerieke integratie

Oeps.

De hoeveelheid nitraat na een week (in kg)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk: numerieke integratie

Kan dit niet doodsimpel met 3,3125 g/m³ x 12 uur x 40 000 m³/24 uur = 66,250 kg etc etc en dan optellen voor een hele week?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Vraagstuk: numerieke integratie

De hoeveelheid nitraat na een week (in kg)
Aangezien het debiet constant blijft kan je in plaats van een tijds-as een volume-as maken.

Als je dan die concentratie integreert over het volume, dan krijg je de totale massa nitraat.

Je hebt dan gewoon een reeks x en y waarden die je kan integreren met een integratietechniek zoals Simpson, Newton-Cotes, ...
Kan dit niet doodsimpel met 3,3125 g/m³ x 12 uur x 40 000 m³/24 uur = 66,250 kg etc etc en dan optellen voor een hele week?
Dat is inderdaad de eenvoudigste manier, maar daarbij onderstel je een blokfunctie (veel discontinuïteiten en dus niet realistisch). Het is beter van eerst te interpoleren tussen de meetpunten en daar dan de integraal van te berekenen.

Deze regel levert daar een mogelijke oplossing voor. (Er bestaan ook andere.)

Reageer