Onduidelijkheden?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.502

Onduidelijkheden?

Nav. het topic van Ch.Vuye mbt.exponentieele vergelijkingen binnen dit subforum ontstonden er bij mij verwarringen mbt. de notatievormen die worden toegepast bij handmatig rekenwerk en dit weergeven in getypte vorm in een topic en het gebruik maken van rekencomputers met afwijkingen.

Verder ontdek ik vaak bij het opstellen van formules met berekeningen het niet aanpassen van eenheden en maakte daar ook een opmerking over.

Zie vraag/opmerking EV

-----------------------

Ook bij een pas gelanceerde topic onder Algebra zag ik een onduidelijkheid in een berekening,zie vraag opmerking A.

-----------------------

Vraag/opmerking(en)EV:

Is het gebruik van de decimaalkomma volgens de SI en ook volgens elk rekenprogramma (hetzij algebraisch dan wel rekenkundig?)

Het gebruik van de punt als vermenigv.teken bij het handrekenwerk was mij lang bekend,doch de verwarring werd gesticht door het handwerk van de TS met later het handtypewerk van de TS van de topic als eerder vermeld.

Bij de algebra wordt die punt weer overgeslagen,zie bijv.3pqr met de drie aanw. variabelen en de 3 als vermenigv.factor zonder de punt er achter,resp.ertussen.

In de rekenkunde zie je 3456 als enkelvoudige getal en apart ervan bijv.3.456 als dan een vermenigvuldiging en mogelijk diezelfde punt als decimaalscheiding of als duizendtallige scheiding; er werd (wordt?) ook gebruikt 3,456 ,met een decimaalkomma hetgeen een duidelijker decimaalscheiding (was) is.

Het lijkt me voor studerenden dan ook een bron van (grote) fouten,laat staan nog het toepassen van gelijke eenheden bij formules,ik denk aan het toepassen van een staalspanning van 235 N/mm2 met daarbij een E in MegaPascals of GigaPasc.en weer een I of W of A in cm2,3 of 4 of m2,3 of 4.

Dan opmerking/vraag A

Bij een vraag van vandaag topic Algebra mbt tot de topic het vereenv. van formules zag ik het volgende:
\(\sqrt 4+h-2 \)
en
\(\sqrt(4+h-2)\)
, wat is het verschil tussen de uitkomsten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Onduidelijkheden?

\(\sqrt 4+h-2 \)
en
\(\sqrt(4+h-2)\)
, wat is het verschil tussen de uitkomsten?
Ik zie niet hetzelfde als jij hier boven noteert.

Maar iig gaan haakjes voor in de tweede uitdrukking.

In de eerste uitdrukking staat alleen sqrt(4) als bijzonderheid.

Wat betreft je eerst opmerkingen. Noteer zodanig dat geen verwarring kan ontstaan.

Wij gebruiken geen decimaalpunt behalve op de RM. Dat mag dus geen verwarring geven!

Eenheden kennen we niet in de wiskunde maar een lengte en een opp moeten wel ondubbelzinnig duidelijk zijn.

Bv: vierkant met zijde a (lengte) heeft opp a².

Re: Onduidelijkheden?

\(\sqrt 4+h-2 \)
en
\(\sqrt(4+h-2)\)
, wat is het verschil tussen de uitkomsten?
In de eerste neem je de vierkantswortel van 4, m.a.w. 2. In de tweede uitkomst bereken je de vierkantswortel van het geheel.

Berichten: 4.502

Re: Onduidelijkheden?

Mbt.vraag A: zie de nmm. onduidelijkheid,tenzij het rechterdeel achter het = teken aangeeft dat de 2 (onder de noemer vallende)buiten de worteltrekking valt:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=136169

en

http://www.wolframalpha.com/input/?i=ratio...mp;x=11&y=7

Mbt. eenheden gelijk maken doel ik op het volgende:
Bijlagen
Eenheden2.pdf
(31.39 KiB) 48 keer gedownload
Eenheden_op_elkaar_aanpassen1.pdf
(55.18 KiB) 47 keer gedownload

Reageer