Profielwerkstuk practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Profielwerkstuk practicum

Hallo,

ik ben op dit moment bezig met een profielwerkstuk over de Stirlingmotor. Hierbij wil ik als practicum het volgende uitvoeren:

Ik wil de Stirlingmotor met behulp van een elastiek aansluiten op een dynamo/lamp, en daar dan de stroom en spanning over meten. Echter is het rendement van het lampje uiteraard niet 100%.

Hoe kan ik het rendement van dit lampje uitrekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Profielwerkstuk practicum

Het is maar wat je onder rendement verstaat.

Normaal gesproken is het rendement van een lamp de totale lichtenergie gedeeld door de elektrische energie.

Maar als je de warmteopbrengst van de lamp meetelt, dan is het rendement 100%.

Berichten: 3

Re: Profielwerkstuk practicum

Onder rendement versta ik hier de energie die omgezet wordt in licht gedeeld door totale invoer energie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Profielwerkstuk practicum

Dan moet je dus op zoek naar apparatuur om de lichtopbrengst te kunnen meten. Is niet zo eenvoudig.

Ik denk dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt door het rendement vanaf de brandstof tot de elektrische energie te bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Profielwerkstuk practicum

... aansluiten op een dynamo/lamp, en daar dan de stroom en spanning over meten.
Als je stroomsterkte en spanning meet dan weet je wat het geleverde vermogen van de dynamo is. De lichtopbrengst van de lamp doet dan niet terzake. Licht plus warmte van de lamp verbruiken samen dat geleverde vermogen van de dynamo.

Overigens zal die dynamo een rendement véél lager dan 100 % hebben, mogelijk zelfs lager dan 50 %, dus op deze manier meet je niet wat het vermogen van de Stirlingmotor is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Profielwerkstuk practicum

Oké, een nieuwe opstelling:

Ik wil de Stirlingmotor met behulp van een elastiek aansluiten op een dynamo. Op deze dynamo ga ik de stroom en spanning over meten, en het rendement is bekend!

Hoe kan ik dan nu via de formule P = U x I terug naar het koppel/vermogen van de Stirlingmotor?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Profielwerkstuk practicum

Hoe kan ik dan nu via de formule P = U x I terug naar het koppel/vermogen van de Stirlingmotor?
Enkel als je meer gegevens hebt over je dynamo. Is het rendement van je dynamo bekend? Waarschijnlijk niet (soms zijn schattingen wel mogelijk, maar het rendement is meestal variabel bij je toerental).

Ik heb zelf ook nog eens een Stirlingmotor gebouwd. Kun je me zeggen hoe je Stirlingmotor eruit ziet (of beter nog, of ze van het type alpha, beta of gamma is)? Dan kan ik je mogelijk de formules geven zelf je vermogen uit te rekenen (mits enkele veronderstellingen zoals ideaal gas, twee duidelijk gescheiden temperaturen in de warme en koude cilinder, geen regeneratiekanaal, ...).

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer