Springen naar inhoud

Uitzaaiing in weefsel dat lijkt op tumorcellen

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2011 - 14:53

Soms ontstaat een uitzaaiing in weefsels waarvan de cellen eiwitmoleculen hebben die lijken op die van de tumorcel. Ik snap niet waarom een tumorcel daar zou willen nestelen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2011 - 16:49

Een tumorcel wilt ook helemaal niets. Deze raakt verstrand in het capillair vaatbed van een bepaald orgaan (hematogene metastasering) of wordt met de lymfe afgevoerd naar een lymfeklier (lymfogene metastasering). Ondanks dat sommige lokalisaties erg ongunstig zijn voor een tumorcel kan een tumorcel in principe naar elk orgaan uitzaaien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2011 - 17:23

Een tumorcel wilt ook helemaal niets. Deze raakt verstrand in het capillair vaatbed van een bepaald orgaan (hematogene metastasering) of wordt met de lymfe afgevoerd naar een lymfeklier (lymfogene metastasering). Ondanks dat sommige lokalisaties erg ongunstig zijn voor een tumorcel kan een tumorcel in principe naar elk orgaan uitzaaien.

In mijn biologieboek stond alleen de zin: Soms ontstaat een uitzaaiing in weefsels waarvan de cellen eiwitmoleculen hebben die lijken op die van de tumorcel. Verder niks...

Ik dacht eerst dat ze ermee wilden zeggen dat dat gunstiger was voor de tumorcellen, maar ik zie nu in dat ik dat wellicht verkeerd had geďnterpreteerd.
Willen ze hier dan mee zeggen dat de tumorcellen minder snel tot niet 'ontdekt' zullen worden in dat weefsel? Of denk ik hier nu te veel achter?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2011 - 20:28

Er zijn verscheidene onderzoeken gedaan naar verschillende type tumoren en de prevalentie waarin deze naar verschillende organen metastaseren. [1]

Handig he, die doi tool!
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures