Krukdrijfstang mechanisme

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Krukdrijfstang mechanisme

Hallo,

Op school heb ik de opdracht gekregen om een krukdrijfstang mechanisme uit te leggen maar nou ben ik al een geringe tijd opzoek naar informatie maar die vind ik niet zo meteen zou iemand zo vriendelijk willen zijn me hier een beetje uitleg over te kunnen geven?

Het is niet voor een cilinder maar voor in een tandwielkast te plaatsen zodat deze ook kan aangedreven worden door middel van een riem ofzo,anders zal ik straks even een foto uploaden

mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Krukdrijfstang mechanisme

Waar wil je precies uitleg over hebben dan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Krukdrijfstang mechanisme

Gewoon over de werking, ik bedoel , het mechanisme moet in mijn geintegreerde proef komen en moet dus ook theoretisch besproken worden maar het enige wat ik er eigenlijk over kan vertellen is dat de krukas ronddraaid, waarop de drijfstang meedraaid, en de drijftstang zet deze ronddraaiende beweging om in een op en neergaande rechtlijnige beweging toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Krukdrijfstang mechanisme

Gewoon over de werking, ik bedoel , het mechanisme moet in mijn geintegreerde proef komen en moet dus ook theoretisch besproken worden maar het enige wat ik er eigenlijk over kan vertellen is dat de krukas ronddraaid, waarop de drijfstang meedraaid, en de drijftstang zet deze ronddraaiende beweging om in een op en neergaande rechtlijnige beweging toch?
Inderdaad, een krukdrijfstang zet een rotatiebeweging om in een translatiebeweging. Deze moet overigens niet verticaal zijn, maar kan ook horizontaal zijn.

Als je een theoretische bespreking wil, kun je best even googlen. Ik vond zelf niet direct een internet-pagina maar ik ken niet één handboek basismechanica dat het krukdrijfstangmechanisme niet behandelt. Misschien moet je eens naar de bieb gaan?

Als je bekend bent met de sinus- en cosinusfuntie kun je in je tekst bespreken waar de translatiebeweging de grootste snelheid heeft, en waar de translatiebeweging ogenblikkelijk geen snelheid heeft (in het geval de rotatiesnelheid constant is). Mogelijks (indien de kracht-richting niet mee roteert) kun je ook de kracht bespreken, die een maximaal koppel zal leveren wanneer de richting van de kracht loodrecht op de arm van de krukas staat.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 4

Re: Krukdrijfstang mechanisme

Bedankt dennis, moet ik toch maar eens doen dan ;)

Berichten: 4

Re: Krukdrijfstang mechanisme

Denis of iemand anders , weten jullie misschien een goede site waar de werkslag enzo uitgelegd staat

Mvg,

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Krukdrijfstang mechanisme

Maakt deze animatie misschien meer duidelijk?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: Krukdrijfstang mechanisme

De aangegeven animatie lijkt me wel wat voor de TS,alleen zitten er geen berekeningen bij.In een leerboek van mij zie ik die in het boek Applied Mechanics for Engineers (Duncan) omschreven onder Oscillating engine mechanism.

(Voor mijn memo 485 tm 490)

Ik zocht onder cranck-shafts op Google,maar zag dat zo gauw niet vermeld en kwam op het eerder vermelde uit;daaronder staat ook het systeem van nokkenassen,die voor zover ik me herinner als klepstoters in autos worden gebruikk in combinatie met een krukkenas voor cilinderaandrijving.

Mogelijk via Google op de naam als in de eerste regel en zo werkte het wel:

http://www.bing.com/search?q=oscillating+s...1&FORM=PERE

succes!

Reageer