Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 159

Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

Intuïtief zou men verwachten, dat zwaarlijvige mensen moeilijker in water drijven dan slanke. Echter, wie ook maar de minste kennis van natuurkunde heeft, ziet onmiddellijk in dat dit niet zo is. Of een object drijft of zinkt, hangt niet af van de totale massa van het object, maar van de soortelijke massa: de hoeveelheid massa per volume-eenheid. Is die hoger dan die van het medium waarin het object zich bevindt, dan daalt het, is de massadichtheid lager dan die van het medium, dan drijft het. De soortelijke massa van het menselijk lichaam is bij benadering gelijk aan die van water, daarom kan een mens tamelijk gemakkelijk boven water blijven, maar ook kiezen om te duiken. Zwaarlijvige mensen hebben per definitie veel meer vet dan slanke, en vet heeft een lagere soortelijke massa dan water, terwijl die van beenderen en spieren iets hoger is. Het ligt dus voor de hand dat het lichaam van zeer vette mensen een lagere massadichtheid heeft dan dat van magere en gespierde. Dus zouden dikkerds in principe gemakkelijker blijven drijven dan hun slanke medemens. Klopt dit? Of is er iets dat ik over het hoofd zie?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

Volgens Brainiac wel, op zich best simpel programma, maar ze hadden een serie van is it better to be fat or thin, en dikke mensen konden volgens mij inderdaad beter drijven (en beter tegen de kou, en werden minder makkelijk omgeblazen bij een tornado...)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

De dichtheid van het drijvende object bepaalt het antwoord op je vraag.

Dichtheid = massa / volume. Kwestie van meten en berekenen.

Je redenering lijkt me juist.

Berichten: 1

Re: Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

oud topic, maar was hierover wat aan het opzoeken.

Ik snap de theorie en daar is niks mis mee, maar in de praktijk werkt het toch anders.

Ik kan niet alleen makkelijker drijven. Ik drijf gewoon echt heel makkelijk. Zonder enige inspanning eigenlijk. Nu weeg ik dan wel 95kg. Echter kon ik ook heel makkelijk drijven toen ik 75 woog. EN een vriend van me die 130 weegt, kan dit absoluut NIET!

Ik moet moeite doen om mijn benen omlaag te houden als ik zit in het bubbelbad van het zwembad. Ik ga vanzelf omhoog. En ja dan vraag ik me af hoe kan dat. Ja ik snap dat mijn lichamelijke dichtheid dan lager is dan water, maar vraag me toch af hoe DAT dan toch komt.

Berichten: 3.930

Re: Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

voor zover ik weet is het bepalen van de opwaartse kracht in water zelfs een officiele methode om het vetpercentage van iemand te bepalen, dus ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

sterredag schreef: zo 02 jul 2023, 23:15 Ik kan niet alleen makkelijker drijven. Ik drijf gewoon echt heel makkelijk. Zonder enige inspanning eigenlijk. Nu weeg ik dan wel 95kg. Echter kon ik ook heel makkelijk drijven toen ik 75 woog. EN een vriend van me die 130 weegt, kan dit absoluut NIET!

Ik moet moeite doen om mijn benen omlaag te houden als ik zit in het bubbelbad van het zwembad. Ik ga vanzelf omhoog. En ja dan vraag ik me af hoe kan dat. Ja ik snap dat mijn lichamelijke dichtheid dan lager is dan water, maar vraag me toch af hoe DAT dan toch komt.
Zonder verdere context is deze anekdote waardeloos (nofi) voor de eigenlijke vraag. Jij kunt bijvoorbeeld 2.10m meten met heel weinig spiermassa en veel vet, terwijl je vriend 1.50m meet en 1 bonk spieren is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 863

Re: Drijven zeer vette mensen gemakkelijker in water dan magere?

Goed drijven in zijn algemeenheid heeft niet alleen met je verhouding spieren/vet te maken maar ook met je ademtechniek en longinhoud is minstens net zo belangrijk

130 of 75kg zegt niets over het vet percentage

Reageer