Doorbuiging vakwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Doorbuiging vakwerk

Ik heb een vraag mbt tot een vakwerkconstructie.

De constructie heb ik in de bijlage toegevoegd (maten in mm).

Bovenin tpv C zit een roloplegging en onderin tpv B is er een scharnieroplegging.

Bij A is geen oplegging, de constructie heef dus een overstek van 6 meter.

Hoe dimensioneer je de staalprofielen van zo'n constuctie?

Is dit door de krachten te delen door 235 N/mm^2 en dan met de Wy het staalprofiel bepalen?

Ik hoef de profielen alleen te berekenen mbv sterkte en doorbuiging (dus geen eventuele torsie e.d.)

Maar ik kan bijvoorbeeld geen VGM (vergeet-me-niet-tje) voor de doorbuiging van een overstek met een scharnierende opleggening vinden, dus hoe controleer ik dan de doorbuiging?

(Wet van Hooke? Verlenging waaruit weer de doorbuiging af te leiden is?)

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Alvast bedankt.
Bijlagen
Vakwerk.pdf
(3.43 KiB) 706 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging vakwerk

Er treden,zoals in de meeste vakwerkspanten,knooppuntbelastingen op en die moet je zien te verwerken in je staafprofielen;snedemethode van Ritter of Cremona of simpelweg krachtendriehoeken formeren/gebruiken.

Berichten: 4

Re: Doorbuiging vakwerk

Dank voor het antwoord!

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe zo´n berekening met knooppunt belasting werkt (of denk ik te moeilijk?).

Maar met de methode van Ritter heb ik de staafkrachten bepaald. (vervolgens A=F/fy tbv staalprofiel).

Alleen zie ik even niet goed of de onderste staaf (A-B) op druk of op trek staat (zie bijlage).

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!
Bijlagen
Vakwerk1.pdf
(3.3 KiB) 402 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging vakwerk

Als je kunt uitvinden de kracht in AC (trek of druk),kun je die in in AB ook afleiden (krachtendriehoek);in die profielen ontwikkelen zich dus druk-resp trekkrachten.

Het profiel bepalen van een trekkracht is eenvoudig: Doorsnede (A)= Optredende kracht F/ toelaatbare spanning.(A=F/sigma)

Heb je een veiligheidsnorm opgekregen of mag je stomweg een staalspanning aanhouden van ST37 = 235 N/mm2.

Een profiel onder druk is een ander verhaal,een dergelijk profiel is onderhevig aan een knikspanning,maar zit dat in je opleiding.(sigma= F/(alfa*A) + M/W;in dit geval speelt M geen rol,wel de knikfactor alfa).

Mogelijk mag je vanuit je opleiding ook weer de brutospanning van 235 N/mm2 toepassen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging vakwerk

Ik wil je wel adviseren om de rol van C naar A te verplaatsen (tenzij de rol een rol in een railprofiel is),omdat bij een klassieke rol de handel bij montage wel eens 90 graden omlaag zou kunnen zwenken.

Als je bovendien dat doet,ontdek je al gauw onder welke belasting staaf AB onderhevig is.

Berichten: 4

Re: Doorbuiging vakwerk

Er moet een overstek van minimaal 6 meter aanwezig zijn, dus ik kan die roloplegging helaas niet verplaatsen...

Is het dan verstandiger om twee scharnieropleggingen (tpv B en C) aan te brengen?

Ik begrijp dat staaf AB op druk staat als er geen overstek is. Maar nu ben ik aan het twijfelen of staaf AB op druk staat als er wél een uitkraging is.

Als ik de staafkracht AC ontbind, dan krijg ik een een kracht in staaf AB die naar links gericht is, dus dat wijst weer op een trekkracht, maar voor mijn gevoel klopt dat niet...

In iedergeval bedankt voor alle adviezen/tips!

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging vakwerk

Je constructie kan altijd een overkraging houden van de 6 meter,onafh. van de plaats van de (geleide) rol;stel dat je A een steunpunt geeft,dan wordt AB blootgesteld aan een trekkracht omdat AB wil oprekken (trek!).In de practijk zal door het eigen gewicht van de staaf AB deze ook willen doorzakken,maar dat valt buiten je opgaaf)

Probeer maar eens te fantaseren om bij de getekende uitkraging de aangegeven druk uit te oefenen;dan gaat AB naar uitbuigen (omdat de AB de neiging heeft om in te drukken (druk).Ook daar geldt het verhaal van het eg van de staaf,dat een buigM veroorzaakt maar buiten de vraag staat)

Je moet echter via een krachten driehoek of Ritter erachter komen,waar trek resp.druk is en gewoon rekenen zoals ik eerder mailde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging vakwerk

Doorbuiging kan met energie methoden. Mogelijk vind je op dit forum enkel voorbeelden met de zoekfunctie.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging vakwerk

Ik heb het idee dat de TS met de energiemethoden zich "klein duimpje "gaat voelen als hij bijv. "VandePitte's" meer dan 37 bladzijden aan uitleg moet gaan bestuderen.

De problematiek van de topic is eenvoudig en ik poogde het simpel uit te leggen,dus het is aan de TS verder!

Als dit als off-topic wordt geclassificeerd,donc soit!

Berichten: 4

Re: Doorbuiging vakwerk

Ik ben er al uit.

Bedankt voor de uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging vakwerk

Zie hier.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer