Oxidatietoestanden van ijzer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Oxidatietoestanden van ijzer

Goedenavond!

Mij is in de derde klas geleerd dat bijna alle elementen één bepaalde oxidatietoestand hebben, maar dat het element ijzer er twee heeft, namelijk 2+ en 3+.

Alles mooi en wel, maar nu vraag ik mij af waarom ijzer deze nogal vreemde eigenschap heeft.

Het is begrijpelijk dat een bepaald element één bepaalde oxidatietoestand kan hebben al naar gelang de elektronenconfiguratie (lijkt mij), maar dit verklaart niet hoe ijzer er twee kan hebben. IJzer is sowieso al een apart element, en daar valt ook genoeg over te vinden, maar het Internet geeft me onvoldoende antwoord op deze vraag (en mijn docent zegt me dat ik dat te weten kom als ik scheikunde ga studeren - wat desondanks niet gaat gebeuren :3). Help? ;)

Berichten: 772

Re: Oxidatietoestanden van ijzer

Wat je hier vermeld klopt niet.

Er zijn meerdere chemische elementen die verschillende oxidatietrappen kunnen aannemen. Er zijn zelfs elementen ( zoals bijvoorbeeld zwavel of stikstof) die 4 of 5 verschillende oxidatiegetallen kunnen hebben. Dit alles is afhankelijk van de soort verbinding waarin een bepaald atoom voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Oxidatietoestanden van ijzer

Toegepast op je ijzer:

Ijzer(III)bromide en Ijzeer(II)bromide. Probeer zelf eens de formules voor beide te geven?

Zie je waar de verschillende oxidatietrappen vandaan komen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer