Bandendruk bij belading

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Bandendruk bij belading

Beste,

Ik zit met een vraag waar ik al verschillende tegenstrijdige antwoorden op heb gekregen en gevonden op internet. Nu wil ik het eens zeker weten. Let op: deze zijn tricky!

Ik heb 2 deelvragen:

1. Neemt de druk in een band toe als je je wagen of een vrachtwagen gaat beladen?

2. Kost het meer/minder of evenveel energie als het ventiel bovenaan staat tov. onderaan de band bij het oppompen?

Gr. Jos

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Bandendruk bij belading

Vraag 1: Mogelijk een klein beetje, maar waarschijnlijk helemaal geen drukverhoging.

Het zal in ieder geval niet meetbaar zijn.

Een natuurkunde-leraar kan mogelijk dit theoretisch onderbouwen.

Een balon gaat stuk door de rek in het materiaal en niet door hogere druk als je er op drukt. Ook daarbij blijft de druk hetzelde.



Vraag 2: Zal niet uitmaken je hoeft alleen maar tegen de druk in te pompen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bandendruk bij belading

Een balon gaat stuk door de rek in het materiaal en niet door hogere druk als je er op drukt. Ook daarbij blijft de druk hetzelde.
Oké, maar hoe ontstaat die rek? Omdat je aan de binnenkant voor een overdruk zorgt ten opzichte van de heersende druk buiten de ballon.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7

Re: Bandendruk bij belading

Sorry, maar ik ben niet overtuigd door het verhaal met de ballon.

Kan iemand anders de stelling van "jadatis" op een andere manier onderbouwen?

En dan kom ik bij het volgende, is de druk in het hele volume van de ballon gelijk? Ik zou denken van niet, je hebt op het moment van oppompen toch ook niet overal in de band dezelfde druk? Dus als ik hier op verder redeneer zou het weer wel kunnen uitmaken op welk punt het ventiel staat voor oppompen...

Geef toe, het blijft nog een aanname als er geen bewijs wordt geleverd... ;) Dus als iemand zich voeld geroepen!?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bandendruk bij belading

Druk is een vorm van mechanische spanning die het tegengestelde is van rekspanning.

p=F/A, en door symmetrie lijkt het me dat die kracht gelijkmatig zal worden verdeeld over de binnenkant van de band.

De kracht wordt veroorzaakt door een bepaalde bandenspanning die je aanlegt door hem op te pompen.

In principe blijft de hoeveelheid lucht die binnen in de band zit, constant, dus de totale kracht die wordt uitgeoefend ook. Wel denk ik dat het zo is dat het laden van een vrachtwagen ervoor zorgt dat er langs de buitenkant een tegendruk wordt uitgeoefend. Dat zorgt er dan voor dat de netto kracht door drukwerking wel verschilt in geladen tegenover ongeladen toestand, maar de druk binnen je banden verandert niet.

Kan iemand dit bevestigen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bandendruk bij belading

Neemt de druk in een band toe als je je wagen of een vrachtwagen gaat beladen?
Volgens mij is de vraag niet goed te beantwoorden.

we weten allemaal dat je, als je een zuiger/cilindersysteem zwaarder belast het volume inn de cilinder zal afnemen en de druk zal toenemen totdat de kracht van het gas op de zuiger weer gelijk is aan de kracht van de toegenomen last.

een autoband is echter geen cilinder. Doordat de band vervormt wordt het contactoppervlak met de ondergrond groter. Bij een verdubbeling van de last zal dus géén verdubbeling van druk (en dus ook geen halvering van het volume) nodig zijn om de krachten weer in evenwicht te brengen.

Verder is het per band verschillend wat het volume doet bij vervorming. Ik kan van zoiets geen meetreeksen vinden op internet. Ik vermoed dat in een reële band de druk p licht oploopt en het contactoppervlak A relatief fors toeneemt . F=p·A . Beide factoren p en A zorgen er samen voor dat de toenemende kracht wordt opgevangen.

Ga je een autoband fors extra belasten (bijvoorbeeld een vakantiereis met veel personen mét bagage) dan ga je in principe op voorhand al een wat hogere druk in je banden zetten om té ernstige vervorming te voorkomen.
Kost het meer/minder of evenveel energie als het ventiel bovenaan staat tov. onderaan de band bij het oppompen?
a difference that makes no difference is no difference.

Het gas verspreidt zich door héél de band. De (tegen)druk (bij oppompen) bovenin is daarbij een hééééél klein beetje lager dan onderin, in de orde van grootte van 10 Pa, door het hoogteverschil. Daar staat dan weer tegenover dat je het gas verder omhoog moet pompen, en er zijn nog wel factoren denk ik, die ik zo 123 niet allemaal overzie.

Hoe dan ook, dat ga je niet meten. Het gaat je meer energie kosten de auto een halve bandomtrek te verplaatsen als je ventieltje bij de pomp toevallig onderaan eindigt dan dat je eventueel zou winnen door die lagere tegendruk bij oppompen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Bandendruk bij belading

Omdat ik altijd theoretisch beredeerd had dat het zo was, en nooit meetgegevens voorhanden had wilde ik toch eens zeker weten of het klopt.Daarom maar eens een min of meer wetenschappelijke test gedaan.Ik heb een digitale bandendrukmeter welke ik op kg/cm2 gezet heb en heb de voorband van mijn Seat Alhambra van 1700kg gemeten Waarvan naar schatting 450kg op ieder voorwiel rust . Banden 195/65 R 15 95T XL

Dit is een band die 690kg mag dragen bij een druk van 3 bar ( max druk 3,4 bar), en daarvan wordt ongeveer 45 tot 80kg door de constructie van de band gedragen, de rest door het druk/oppervlak verhaal. Hoe ik hieraan kom is weer een uitgebreid ander verhaal, ik heb me met bandendruk berekenen bezig gehouden en ben daardoor veel wijzer geworden op dat gebied, maar voor dit topic dus niet verder belangrijk.

5 series metingen bij buitentemperatuur <>4gr C en na 1,5 uur stilstand van de auto.

1. drie metingen op de grond dus 450 kg gewicht er op 2,14/2,14/2,16 kg/cm2

2. 3 metingen met opgekrikt voorwiel dus 0 kg gewicht er op 2,11/2,11/2,11 kg/cm2

3. 3 metingen na weer terug op de grond dus 450 kg>>>>2,12/2,11/2,11 kg/cm2

4. 3 metingen weer opgekrikt dus gelijk aan 2. 2,14/2,08/2,07 kg/cm2

5. 3 metingen weer op de grond.dus 450kg=sit1en 3 2,09/2,08/2,08 kg/cm2

Hieruit concludeer ik dat er dus geen significant verschil te meten is door wel of geen gewicht op de band, maar doe ermee wat je wilt. de lagere metingen bij iedere situatie, komt doordat er bij iedere meting een beetje luchtverlies is, afhankelijk van hoe precies je de drukmeter er op drukt. 3 metingen gedaan per situatie, om zweving in de meting in te dekken. Kg/cm2 gebruikt omdat dit de kleinste verschillen aangeeft, en omdat dit het meest de SI eenheden benaderd. Eventuele onnauwkeurigheid van dit goedkope drukmetertje is nu niet belangrijk, het gaat om de verschillen.

Reageer