Instromen universiteit antwerpen

Reageer
Berichten: 2

Instromen universiteit antwerpen

Beste mensen,

Momenteel studeer ik sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam (2e jaars). Graag wil ik deze zomer naar Antwerpen verhuizen en daar ook mijn studie sociologie voortzetten aan de Universiteit van Antwerpen. Nu kan ik alleen nergens informatie vinden over de mogelijkheden om met een universitaire propedeuse in te stromen of de (mogelijke) opties om mijn Nederlandse ECTS mee te nemen naar België... Heeft iemand hier misschien ervaring mee of meer informatie over?

Alvast bedankt!

Sanne

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Instromen universiteit antwerpen

ECTS zijn in principe volledig mee te nemen naar een andere universiteit (binnen europa). Het is mogelijk dat een verschil in inhoud er voor kan zorgen dat je een aantal vakken nog zal moeten doen, maar in principe moet dit mogelijk zijn. Dit zijn echter situaties die niet vaak voorkomen en derhalve zal er waarschijnlijk ook geen informatie over staan op de desbetreffende sites. Je kan dan ook het best even met de opleidings coordinator van Antwerpen contact opnemen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Instromen universiteit antwerpen

ECTS zijn in principe volledig mee te nemen naar een andere universiteit (binnen europa). Het is mogelijk dat een verschil in inhoud er voor kan zorgen dat je een aantal vakken nog zal moeten doen, maar in principe moet dit mogelijk zijn. Dit zijn echter situaties die niet vaak voorkomen en derhalve zal er waarschijnlijk ook geen informatie over staan op de desbetreffende sites. Je kan dan ook het best even met de opleidings coordinator van Antwerpen contact opnemen.
Inderdaad, over het algemeen begin je dan zogezegd helemaal opnieuw met je opleiding, maar kunnen er nagelang de onderwerpen die je al behandelt hebt vakken wegvallen die je niet meer moet doen. Je kunt vervolgens samen met een trajectcoach van de universiteit een traject samenstellen uit alle vakken die je nog moet doen.

Zo zul je in het begin een geindividualiseerd traject moeten doen (of hoe dat ook heet aan de UA), zoals alle bissers e.d. Waarschijnlijk zul je dan na 1 semester of 1 jaar weer meekunnen met het modeltraject.

Je kunt je beter zo snel mogelijk inlichten. Het is niet onwaarschijnlijk dat enkele vakken die je nu nog volgt 'waardeloos' zullen blijken. Je kunt die studietijd dan misschien nuttiger besteden ;) eventueel in keuzevakken die wel nuttig zijn.

Over het algemeen verlies je maar weinig door over te stappen naar een andere universiteit, tenzij er een groot niveauverschil bestaat tussen de opleidingen.

Verborgen inhoud
Noot: dit is de situatie van Gent en komt waarschijnlijk sterk overeen met die van Antwerpen. Alle benamingen voor onderwijstechnische dingen die je in Nederland gewoon bent zijn waarschijnlijk anders aan de Vlaamse universiteiten. Zelfs tussen de Vlaamse universiteiten onderling bestaan er verschillende benamingen.


Wat ik ook gehoord heb van Nederlandse studenten hier, is dat de mentaliteit hier wel wat anders is dan in Nederland. Hier is het blokken of stampen van leerstof nog veel belangrijker, mispak je daar niet aan ;) Reproduceren vinden ze hier blijkbaar veel belangrijker dan in Nederland.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Instromen universiteit antwerpen

Bedankt voor jullie informatie: ik heb er zeker wat aan!

Reageer