Springen naar inhoud

Formule versnelling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

iman05

    iman05


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2011 - 14:49

Beste mensen,

Dit klinkt een beetje stom maar ik moet de formule hebben voor een versnellende beweging. Ik ben bezig met mijn eindejaars project ( middelbaar ). ik zal eerst in het kort mijn project uitleggen:

ik ga een snelheids meter maken die zowel de snelheid en de versnelling meet en laat zien op een LCD.
ik maak hierbij gebruik van 3 sensors waar 3 lasers continu op aan het schijnen zijn. ( lasers liggen steeds 10 centimeter uit elkaar )
Moment dat sensor 1 onderbroken wordt begintde eerste timer te lopen tot sensor2 onderbroken wordt dan stopt timer een en begint timer twee te lopen tot aan sensor 3. Hierdoor heb ik dus 2 snelheden , 2 tijden en een afstand. Je moet er altijd vanauit gaan dat de snelheid van sensor 2 naar sensor 3 hoger ligt dan van sensor 1 tot 2 want bij sensor1 begint het voorwerp vanuit 0 m/s te bewegen. ( Dus Snelheid2 > Snelheid1 )
ik gebruik momenteel deze formule: 2*(Snelheid2-Snelheid1) / Tijd1+Tijd2

maar volgens mij is dat niet correct, hopelijk weet een van jullie mij te helpen

alvast bedankt,

Iman

Veranderd door iman05, 16 februari 2011 - 14:51


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 februari 2011 - 15:11

Versnelling is het tempo waarmee de snelheid toeneemt. Dat is de snelheidstoename in zeer korte tijd gedeeld door die korte tijdsduur.
a = (Snelheid2-Snelheid1) / (Tijdstip 2 - Tijdstip 1)

Veranderd door thermo1945, 16 februari 2011 - 15:13


#3

iman05

    iman05


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2011 - 15:16

maar dan kom ik een negatieve versnelling uit want mijn tijdstip 1 is altijd groter als mijn tijdstip 2, want mijn snelheid2 is groter dan mijn snelheid1 dus tijdstip 2 is korter als tijdstip1 waardoor ik een negatief versnelling uitkom?

Versnelling is het tempo waarmee de snelheid toeneemt. Dat is de snelheidstoename in zeer korte tijd gedeeld door die korte tijdsduur.
a = (Snelheid2-Snelheid1) / (Tijdstip 2 - Tijdstip 1)


#4

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2011 - 15:23

maar dan kom ik een negatieve versnelling uit want mijn tijdstip 1 is altijd groter als mijn tijdstip 2, want mijn snelheid2 is groter dan mijn snelheid1 dus tijdstip 2 is korter als tijdstip1 waardoor ik een negatief versnelling uitkom?

Die tijdstip2 is ook gemeten ten opzichte van de start, en niet ten opzichte van het punt van tijdstip1.

Bovendien zal je zo niet echt correcte resultaten bekomen... eigenlijk moet je door je 3 punten een parabool trekken en uit die parabool kun je vervolgens je snelheden en versnellingen afleiden. Je zult dan andere formules bekomen dan je hier hebt neergeschreven.

Welke opleiding heb je gedaan? In het kader van welk vak is je eindwerk?

Sowieso kan ik je aanraden om te beginnen met overal handige namen voor te nemen.

Noem bijvoorbeeld t0, t1 en t2 de tijdstippen waarop straal 0,1 en 2 doorbroken worden.
Noem x1,x2,x3 de afstanden tussen die stralen.
Noem v1,v2 de gemiddelde snelheid tussen straal 0 en 1, en 1 en 2
Noem a de versnelling.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#5

iman05

    iman05


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2011 - 15:31

ik doe ICT, vandaar dat ik niet echt goed ben in mechanica en fysica etc. Is er echt geen oplossing , gewoon een simpele formule ofso, want als ik die formule heb kan ik gewoon in mijn programma ingeven en mijn programma is klaar. mijn bedoeling is de snelheid en versnelling van zo een RC autotje te meten

Die tijdstip2 is ook gemeten ten opzichte van de start, en niet ten opzichte van het punt van tijdstip1.

Bovendien zal je zo niet echt correcte resultaten bekomen... eigenlijk moet je door je 3 punten een parabool trekken en uit die parabool kun je vervolgens je snelheden en versnellingen afleiden. Je zult dan andere formules bekomen dan je hier hebt neergeschreven.

Welke opleiding heb je gedaan? In het kader van welk vak is je eindwerk?

Sowieso kan ik je aanraden om te beginnen met overal handige namen voor te nemen.

Noem bijvoorbeeld t0, t1 en t2 de tijdstippen waarop straal 0,1 en 2 doorbroken worden.
Noem x1,x2,x3 de afstanden tussen die stralen.
Noem v1,v2 de gemiddelde snelheid tussen straal 0 en 1, en 1 en 2
Noem a de versnelling.

Veranderd door iman05, 16 februari 2011 - 15:32


#6

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2011 - 17:58

Er zijn wel formules te geven, maar als je niet precies weet wat je doet, is de kans groot dat je de formule verkeerd interpreteert en verkeerd gebruikt, en dat je dus verkeerde waarden eruit krijgt.

Let er trouwens ook op dat een tijdstip niet kort of lang kan zijn, een tijdstip is ťťn bepaalde tijd die je afleest van een horloge of zo. Een tijdsduur heeft wel een bepaalde lengte en is de tijd die tussen twee tijdstippen ligt.

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 februari 2011 - 23:06

Kun je daar niet stomweg een optelsom van maken;elke seconde er een versnelling bij tellen of elke tiende seconde;ik geloof zelfs met QB 45 er een formule van te kunnen maken en je input daarop afstellen.

In je programma allerlei if situaties inbouwen;het is maar een idee!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures